Veckan träningspass: 60 sekunders killer-intervaller

Träningstips 3 Jun 2015

Om du gillar att tävla och mala ner dina konkurrenter med ständiga ryck och fartökningar kommer dessa korta men hårda intervaller att detronisera dem med ständiga attacker på nästa GP-lopp. Lägg in dem som en del av dina distanspass eller kör dem som ett snabbpass hemma på trainern. Med upp- och nervärmning så tar passet mindre än en timme.

Så här gör du:
Värm upp ordentligt under minst tio minuter, använd stora drevet fram och något av de mittre bak. Börja med att trampa upp till din tävlingsfart under de 5-10 första sekunderna under intervallen, se sedan till att sitta ordentligt på sadeln utan att studsa när du ökar intensiteten till så hög kadens du orkar hålla under resten av minuten, försök anpassa intensiteten så att du orkar hålla samma kadens hela minuten. Efter minuten är klar vilar du i ett lugnare tempo under en minut och sedan kör du igen. Efter fem intervaller tar du en längre set-vila på fem minuter.

Börja sedan om från början med fem nya intervaller. Är du i hyfsat god form kan tre set vara lagom. När du inte längre orkar hålla kadensen hela minuten är det dags att avsluta intervallpasset och varva ner lite innan du stretchar och duschar.

Lycka till!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.