Testat: Tacx Neo Smart – en riktig supertrainer

Träningstips 11 Nov 2015

Tacx-I nästa nummer av Svenska Cycling Plus (8:2015) som kommer i butik på tisdag (och till prenumeranterna i slutet av den här veckan), har vi testat olika redskap för träning inomhus. I testet skulle vi också haft med Tacx nya trainer, Neo Smart, men efter närmare två månaders väntan efter utlovat leveransdatum dök den plötsligt upp på redaktionen två timmar innan det var dags att skicka tidningen till tryckeriet. Nog för att vi kan vara snabba ibland, men för att göra en seriös bedömning av en så avancerad produkt krävs betydligt mer tid än så. Därför publicerar vi denna test här istället. Vill du läsa om de andra produkterna så spring och köp ett nummer av tidningen i nästa vecka, eller beställ den fraktfritt från vår partner Faktaböcker.

 

Trots att hösten så här långt inbjudit till att fånga varje tillfälle att ge sig ut på vägarna eller i skogen vet vi att Winter is coming, och det bara är en tidsfråga innan det verkliga testet på vår träningsflit är här: Trainersäsongen! Därför har vi nu snabbtestat en ny supertrainer från Tacx. Modellen, som heter Neo Smart, är en direktdriven trainer som styrs via exempelvis telefonen eller cykeldatorn.

Trainerdäck göre sig icke besvär
Konventionella trainers har ju en rulle som pressar mot bakdäcket, vilken bromsas antingen av en magnetbroms, vätska eller i vissa fall en fläkt. Med modellen Neo Smart blir Tacx ett av de företag som gått bortom detta, och trainern ersätter helt enkelt hela bakhjulet. Därmed slipper man den akilleshäl vi ofta upplever hos konventionella trainers, då det inte finns något däck som kan glida och förgäves försöka hitta grepp mot rullen (även om många trainers blivit mycket bättre inom detta område). Utöver problemet med grepp slipper man genom direktdriften också en hel del av oljudet, eller för att vara mer korrekt, nästan allt oljudet! Neo Smart är nämligen en fantastiskt tyst maskin, och surrar mest lite försynt, ackompanjerad av kedjans vaga rasslande. En till sak som gör den ovanligt tyst, även för att vara en direktdriven trainer, är att det inte finns någon transmission inuti som gör att något snurrar extremt fort. På denna punkten blir det toppbetyg åt Tacx!

 

På den här smarta bodyn kan man montera både Shimano, SRAM och Campagnolokassetter. Ett visst mått av precisionspillande krävs dock.
På den här smarta bodyn kan man montera både Shimano, SRAM och Campagnolokassetter. Ett visst mått av precisionspillande krävs dock.

Mjukt och fint motstånd
Bromsningen är elektromagnetisk, och utan att veta allt för mycket om sådan teknologi förefaller den vara synnerligen avancerad. Helt klart är i alla fall att det är en extremt jämn och fin känsla i motståndet, och det imiterar på ett föredömligt sätt känslan i motståndet när man cyklar på riktigt. Detta är dock inte resultatet av ett stort svänghjul, utan av programmeringen av den elektromagnetiska bromsen, vilken simulerar ett stort svänghjul. Det finns också minst sagt rejält med motstånd att brottas med för den som har mycket krut i benen, då Neo klarar av upp till 2200 Watt. Kanske är det dock ännu mer imponerande att man kan producera över 450 watt redan vid 6 km/h! Detta motsvarar en extremt brant klättring, och gör nästan att man kan skippa att gå till gymmet för att köra benpress, och hoppa upp på Neon istället. Motståndet behöver enligt Tacx heller aldrig kalibreras, vilket vi uppskattar stort.

 

För att vara en trainer är Neo verkligen en rejäl pjäs med sina över 20 kilo, men den fälls ihop på ett funktionellt sätt. Det finns också en del flex inbyggt i konstruktionen, så när man trampar vaggar cykeln lite från sida till sida. Först kändes detta lite konstigt, men det visade sig bero på att vi ställt trainern på ett väldigt lutande golv. När vi fått den på plan mark blev det direkt något som förhöjde cykelkänslan, och fick det att kännas mer som på den riktiga vägen.

Såhär ser det ut i Tacx egen gratisapp för Andriod. Man kan välja att styra motståndet utifrån lutning, effekt, eller puls. Den listiga mjukvaran räknar ut kadensen utifrån effektförändringarna under pedalvarvet.
Såhär ser det ut i Tacx egen gratisapp för Andriod. Man kan välja att styra motståndet utifrån lutning, effekt, eller puls. Den listiga mjukvaran räknar ut kadensen utifrån effektförändringarna under pedalvarvet.

Mjuka varor
Detta är ingen maskin för dem som surar och skriver arga insändare för att banker inte längre har kontanter. Här har vi nämligen en trainer som levereras helt utan ett sätt att styra eller läsa av den. Istället använder man som sagt enklast exempelvis sin telefon i kombination med en lämplig app, som till exempel Tacx egen gratisapp vilken fungerar utmärkt för att styra och läsa av trainern. Man kan dock använda sig av en rad andra tjänster, såsom Trainerroad eller Zwift, och den kommunicerar med apparater som har stöd för ANT+ och Bluetooth Smart. Om man vill använda sin surfplatta eller PC behöver man sålunda ett litet tillbehör, men en mer modern cykeldator kommunicerar utmärkt med Neon. När vi använde Tacx app via telefonen fanns det en viss fördröjning i anpassningen av motståndet, men vi är inte säkra på om det var telefonens fel eller om det är så det ska vara. Genom sin mjukvarukompatibilitet och Tacx egna tjänster på området öppnar Neo hur som helst upp en hel värld av internetcyklande, vare sig det handlar om att tävla mot andra, köra banor med video, dela och mäta sina prestationer, eller vilken form detta virtuella cyklande än tar sig.

 

Med eller utan uppkoppling
Det går dock utmärkt att använda Neo även utan någon teknisk apparat, och då har den fortfarande ett progressivt motstånd precis som när man kör utomhus. Med detta menas att motståndet ökar mer än man ökar hastigheten, precis som luftmotståndet på vägen. Tack vare detta går det utmärkt att också köra väldigt hårda intervaller om batteriet i telefonen skulle vara dött.

 

På samma sätt går det att köra Neo antingen med eller utan strömsladd, där skillnaden är att med strömsladden i så kan Neo simulera en nedförbacke när man kör en bana via en tjänst som möjliggör sådant. Då snurrar den av sig själv utan att man trampar, men i övrigt är det vad vi kan hitta ingen skillnad på att ha sladden i eller ur.

 

Rymdskeppet ger ifrån sig blått ljus när man trampar lugnt, vilket blir mer och mer rött när man gasar på. Dioderna visar vilka slags anslutningar som är aktiva.
Rymdskeppet ger ifrån sig blått ljus när man trampar lugnt, vilket blir mer och mer rött när man gasar på. Dioderna visar vilka slags anslutningar som är aktiva.

Slutgiltigt omdöme
Vi har verkligen blivit rejält förtjusta i Neo! Om det vore upp till oss skulle alla trainers följa med på direktdrifts-tåget, då vi bara ser fördelar med detta. Det är helt enkelt ett fantastiskt redskap, och de saker vi inte gillar är petitesser i sammanhanget. En av dessa är att man behöver Campagnolos kassettverktyg för att montera en kassett, vilket är långt mer ovanligt än Shimanos variant. Vi tycker också att det är en utmärkt idé att man slipper betala för en trist och pixlig skärm, när så gott som alla ändå redan har en apparat som både har bra skärm och möjlighet att styra och interagera med trainern. Det enda minuset i protokollet är egentligen priset, för Neo kostar onekligen en minst sagt rejäl slant i jämförelse med de flesta ordinära trainers. Samtidigt är det väl ungefär vad många betalar för ett par finare högprofilshjul i jakten på att spara ett par Watt, och då kan vi tycka att man ändå får ganska mycket för de pengar man betalar. I synnerhet om man bor i en lyhörd lägenhet och gillar att via video drömma sig igenom intervallerna, där de blir till klassiska klättringar i ett fjärran berg.

Som så många gånger förr – smakar det så kostar det, men tar du din träning seriös tycker vi nog ändå att 13 790 kronor kan vara välinvesterade pengar för att komma i kanonslag när vårens första tävlingar nalkas.

 

Testning, text och bilder: Henrik Hågård.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.