QR9 eller QR15 snabbfästen?

Mektips 2 Okt 2013

QR15
Många cyklar, framför allt MTB, har de senaste åren utrustats med 15 eller 20 mm genomgående axlar med snabbfästen för att fästa hjulen vid gaffeln. Dessa axlar kallas oftast för QR15 eller QR20. QR står för Quick Releas eller Snabbfäste på svenska och innebär att du snabbt skall kunna ta bort hjulet utan att använda några verktyg.

De flesta cyklar i medelklassen är utrustade med QR15 och därför kommer vi i den här testen att jämföra just dessa med den äldre och mer välkända QR9.

QR9 är nog den axeltyp som de flesta cyklister känner igen och består av en axel som går igenom centrum av navet och spänns fast med en mutter på motstående sida. När den kom var det en revolution jämnfört med de tidigare fästena som krävde en ring- eller skiftnyckel för att montera av. Men trots att systemet då sågs som en frälsning för cyklismen, är systemet idag förlegat, mycket tack vare QR15.

nav

Fördelarna med QR15
Den mest uppenbara fördelen med QR15 är styvheten i gaffeln och hjulet. Det senare kommer inte ge med sig och flexa lika mycket, speciellt när du svänger, och om man testar QR15 tillsammans med en riktigt stabil gaffel känner man direkt skillnaden. Själva fastspänningen av hjulet blir också betydligt säkrare, även om risken inte var stor, så finns alltid risken att en gren fastnar i QR9:ans låsbygel och öppnar den, med QR15 är det en omöjlighet. Det beror på att QR15 axeln gängas fast i gaffelns nedre del och därmed kan den inte öppnas om den skruvats fast ordentligt.

Hela konstruktionen i QR15 är också kraftigare. QR9 kan böjas i riktigt tuffa situationer och rapporter finns om axlar som gått helt av. QR15 består av ett kraftigt ihåligt rör vilket gör den både hållbarare och styvare, oavsett hur tuff terräng du kör i.

När du monterar av och på en QR9 måste du ibland justera bromsoket eftersom hjulet inte hamnar i exakt samma position varje gång. Därför måste du efter varje gång hjulet monterats finjustera antingen bromsoket eller hjulet så att inte bromsklossarna ligger mot bromskivan. Allt detta tar tid och skapar frustration, speciellt om du skall fixa en punktering under tävling. Med QR15 är inte längre detta något problem eftersom hjulet och axeln alltid hamnar i samma position.

Det är också enklare att montera ett hjul med QR15. Utöver själva axeln består QR9 av två muttrar, varav den ena har själva snabbspännet och två små fjädrar. Allt detta måste hamna på rätt plats och i rätt ordning. QR15 är bara en axel med fast spänne utan några lösa delar. Det minimerar risken att något försvinner när du har hjulet borta.

Sammanfattning
Fördelarna med QR15 är uppenbara. Nackdelen är att du inte bara kan byta ut dina gamla QR9 mot nya QR15 utan att byta både nav och gaffel. Men när du köper nytt börjar QR15 eller QR20 bli allt mer standard på del flesta lite bättre cyklar idag. Ett stort steg framåt enligt oss.

1 kommentar

Dag Andersson 3 Okt 2013

”QR15 består av ett kraftigt ihåligt rör”
Jag trodde att alla rör var ihåliga! http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6r

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.