Lär dig göra ett trackstand

Träningstips 18 Mar 2015

Den här övningen är både bra och en kul övning att imponera på kompisarna med. Det handlar om att stå stilla med båda fötterna kvar på pedalerna. Utöver att det är en bra balansövning kan den hjälpa dig både ute i trafiken när du väntar på fri väg, eller om du behöver stanna till i skogen för att fundera ut hur du ska tackla ett hinder på stigen. Börja träna i en svag uppförsbacke, utan att använda bromsarna. Därefter fortsätter du på platten och använder frambromsen för att få stopp.

trackstand_1
1. Närma dig platsen där du vill stanna i gångfart. Rulla diagonalt upp för backen och låt cykeln stanna helt. När du stannat vrider du framhjulet något upp mot backen.

trackstand_2

2. Framhjulet vill nu rulla ner för backen igen. Använd ett lätt tryck på pedalerna och låt cykeln gunga lätt fram och tillbaka.

trackstand_3

3. Fortsätt att använda gungningarna för att hålla balansen. När du är redo att cykla vidare vrider du framhjulet i rätt riktning och trycker till på pedalerna.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.