Kör snabbt och säkert på blöta underlag

Träningstips 4 Nov 2013

Blöta höstvägar är något att se upp för som cyklist, särskilt när man kör utför. Med hjälp av följande fyra tips håller du dig på hjulen…

Cykla i regn

Gör cykeln redo
En cykeltur på blöta höstvägar börjar alltid hemma, se till att redan där ha cykeln redo för vädrets makter. Även om bromsklossar kanske inte är det mest spännande att lägga pengar på, så kan ett nytt par göra stor skillnad och få stopp på cykeln snabbare. Likaså bör fälgarna vara rena för att klossarna skall fungera optimalt. När hösten kommer kan det dessutom vara vettigt att byta ut de allra snabbaste däcken mot ett mer ”allvädersanpassat” däck som t.ex. Continentals Grand prix 4 Season eller Schwalbes Durano S. Kör 10-15 psi lägre tryck i däcken än vad du annars gör för att få ytterligare fäste.

Välj rätt spår
Att jaga tid i utförslöpornas kurvor är riktigt kul, så länge vägarna är torra. Men när vägarna blir blöta är det svårt och riskfyllt. Ju mer vinkelrätt mot asfalten du kan hålla cykeln desto mindre är risken för att förlora fästet. Så istället för att luta cykeln i kurvorna skall du försöka hålla cykeln och din kropp upprätt. När du kör in i kurvorna ska du försöka välja ett så rakt spår som möjligt men självklart med marginal till eventuell trafik.

Lyft blicken
Det är viktigt att man ser ordentligt då man kör utför på blöta vägar. Strunta i cykeldatorn och se till att hålla blicken något längre fram än vad du gör i vanliga fall, runt 20 meter framåt kan vara lagom. När det är blött blir saker som målade vägmarkeringar, lagningar, brunnslock och kullersten mycket halare, har du otur kan du även åka på en fläck med olja eller liknande, sådana fläckar blir halare än såpa när det kommer regn!

Bromsa i tid
Våta vägar ökar risken för att du låser däcken under inbromsningarna så var därför försiktig när du bromsar. Försök att få ned så mycket av farten som möjligt innan kurvan så att du behöver bromsa så lite som möjligt genom själva kurvan. Den mesta bromskraften skall läggas på bakhjulet, det är betydligt lättare att häva en sladd på grund av ett låst bakhjul än när framhjulet plötsligt tappar fästet.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.