Fixa en platt mage

Träningstips 4 Jun 2013

Träna magenAtt vikten har betydelse för en cyklist är väl knappast någon nyhet, här följer några tips som tar bort bilringarna runt midjan…

SPÄNN BÅGEN
Även om dina magmuskler inte behöver jobba lika hårt som dina gluteus när du cyklar så gör den aeroba träningen att du förbränner mycket fett när du cyklar. Träna i så kallat ”snacktempo”, alltså en relativt lägg nivå (under 80% av din maxpuls), tre gånger i veckan och minst 2 timmar varje gång för att bränna mycket kalorier och förhindrar dem att omvandlas till fett. Det tränar också din kropp på att använda fett som energikälla.

KÄNN FETTET BRINNA
För att verkligen bränna kalorier kan du lägga in några intervaller under dina längre träningspass. I slutet av ett långt pass, eller om du har ont om tid att träna, kan du lägga in sex stycken tvåminutersintervaller där du kör så hårt du kan. Vila 30 sekunder mellan varje. Efterhand som du blir bättre tränad kan du både förlänga och öka antalet intervaller. Detta bränner stora mängder kalorier på kort tid och ökar förbränningen i kroppen upp till 12 timmar efter träningspasset. Vilket alltså innebär att du förbränner fler kalorier under resten av dagen, även om du inte tränar mer. Snart börjar du se att du saknar ett reservhjul runt midjan.

UTAN CYKEL
Den naturliga instinkten säger att du bör köra situps för att bli av med bukfettet. I verkligheten hjälper det till att forma och bygga upp muskler men det kommer inte göra mycket åt fettet. Du måste träna större muskelgrupper för att bränna tillräckligt mycket kalorier för att det skall göra skillnad, Prova en aerob muskelträningsövning som till exempel liggande cykling. Lägg dig på rygg med händerna bakom nacken och lyft upp skuldrorna från golvet samtidigt som du lyfter benen så att knäna håller 90 graders vinkel. Dra sedan upp dit vänstra knä så att det möter höger armbåge samtidigt som du sträcker ut höger ben. Växla sedan ben och arm och upprepa övningen. Upprepa detta i kontrollerad fart och gör 20 upprepningar innan du vilar 30 sekunder och upprepar setet så många gånger din mage klarar.

ÄT RÄTT
I teorin är det väldigt enkelt att gå ner i vikt – det enda som du behöver göra är att förbränna fler kalorier än du stoppar i dig. Ju större skillnad det är mellan antalet kalorier in och ut ju mer går du ner i vikt. När du fyller på med kolhydrater för att orka genomföra dina träningspass skall du se till att du gör det med långsamma kolhydrater (fullkorns- pasta och bröd) och magra proteiner (kalkon eller kyckling) och undvik att äta mat som innehåller mycket mättat fett som ost och smör samt sötsaker.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.