Få ut mer av långpasset

Träningstips 15 Apr 2013

cykelparIbland kan det vara svårt att få tiden att räcka till för alla passen som ska genomföras under veckan. Då kan det vara en stor utmaning att få med tillräckligt mycket av både kvalité och kvantité i träningen. Hur kan vi använda långpasset för att få in båda delar?

Partier med ökad intensitet
Långpasset är traditionellt ett pass där intensiteten genomgående är låg. Det är vanligt att man håller sig inom cirka 55-70% av max på dessa rundor. Genom att lägga in partier i passet där man låter ansträngningen gå upp över denna nivå kan vi få in kvalité även under en kvantitativ runda.

Olika varianter
Vilken intensitet dessa partier innehåller samt hur många partier som läggs in kan varieras precis enligt eget tycke. Ett exempel är att man kan lägga in ett ända långt parti mitt i passet där intensiteten ligger precis under mjölksyratröskeln. För de flesta är detta omkring 85-90% av max.

Ett annat exempel kan vara att man lägger in så kallade skyltspurter utmed rundan. Effektivast blir det om man inte är ensam utan att man har någon att tävla mot, men givetvis kan man göra detta själv också. En skyltspurt går helt enkelt ut på att man tar sikte på en vägmärkesskylt och drar igång en spurt fram till den. Mållinjen går från skylten och tvärs över vägbanan. I skyltspurten blir intensiteten mycket hög, men under kort tid. Se dock till att det inte blir för många spurter, en per timme kan räcka gott.

Utöver dessa bägge exempel kan man variera helt fritt, använd er fantasi! Tänk bara på att ni inte omvandlar ert långpass till ett rent intervallpass. Kvantiteten är fortfarande huvudmålet med våra långpass.

Text av Carl Wyckman

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.