Få ut maximal nytta av fikarasten

Träningstips 6 Aug 2013

Vad kan du göra på samma tid som det tar för kaffet att bli klart som kan hjälpa dig att bli en bättre cyklist?

Träna medan du sitter vid skrivbordet
Med den här suveräna övningen får du fördelarna från att göra benböj, utan att egentligen behöva göra benböjen. Medan du sitter vid skrivbordet tar du en fylld vattenflaska, se till att korken verkligen är stängd. Sätt flaskan mellan låren, håll fötterna stadigt på golvet och kläm åt flaskan med låren så hårt du kan under 10 sekunder. Slappna av i 10 sekunder och gör om övningen 12 gånger.

Gör en egen sportdryck
Medan du väntar på att kaffet skall bli klart kan du blanda din egen sportdryck för resan hem. På det sättet kommer du inte bara spara en hel del pengar då du inte behöver köpa sportdryck, du kan dessutom laborera en del med olika mängder av de olika ingredienserna för att finna en sportdryck som passar dig bra. Om du använder en 1-liters flaska fyller du halva med en fruktig juice och resten med vatten, tillsätt sedan en knivsudd salt. Glukosen och fruktosen i kombination med saltet gör att kroppen kan ta till sig vätskan på ett smidigt sätt. Ställ in flaskan i kylen innan rasten är slut, då har du en frisk och kall sportdryck redo till dess att det är dags att pendla hem.

Ta trapporna
Forskning visar att du genom att ta fyra trappsteg tre gånger om dagen kan man bränna 60 kalorier extra, på en vecka blir det 300 kalorier. Slår man ut det på 12 veckor kan det innebära att du tappar ett halvt kilo fett. De flesta kan forcera en trappa med 12 steg på ungefär 10 sekunder. Så går man verkligen in för uppgiften kan man på 10 minuter ta trappan 60 gånger och bränna 720 kalorier!

Bra mellanmål
Gör din kropp redo för hemresan med hjälp av det här lättillverkade mellanmålet. Det kräver lite förberedelse, kvällen innan ser du till och hårdkoka ett par ägg, låt dem vara oskalade så blir de lättare att få med sig till jobbet. När du har rast rostar du två skivor fullkornsbröd, bred dem med pesto, skala äggen och skiva eller mosa ut på smörgåsen. Nu har du ett mellanmål laddat med kolhydrater och protein så at du orkar pendla hem.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.