Cykla snabbare del 1

Träningstips 30 Apr 2013

Cykelträning
Nästan alla tränar för att bli snabbare på cykeln, ok en del gör det för att det är skönt, uppiggande, naturupplevelsen och så vidare, men innerst inne vill nog de flesta kunna köra lite snabbare. Och det finns många sätt som du kan nå dit på. Det enklaste är att trycka lite hårdare på pedalerna, men det tar oftast ut sin rätt i mjölksyra inom kort. Därför har vi sammanställt listan ”25 sätt att bli snabbare”, och idag börjar vi med de fem första tipsen:

1. Träna smartare
Om du bara ger dig ut och trampar din vanliga runda kommer du inte bli speciellt mycket snabbare, i alla fall inte i jämförelse med den som istället tränar specifikt mot ett mål och ser till att varje träningspass har ett syfte. Vad innebär det att cyklas fortare för dig. Är det att köra snabbare uppför backarna, utför backarna, högre toppfart, högre distansfart, snabbare runt Vättern, snabbare på 20 km tempo. Ja, definitionen på vad snabbare är kan vara många, och varje mål har sina specifika träningsmetoder. Därför behöver du en plan för hur du skall nå ditt mål.

2. Göm dig
Du kan göra av med upp till 30 procent mindre kraft genom att ligga i en klunga, eller på rulle, som man också säger. Det gör att du har extra energi kvar till spurten eller en tung klättring. Se till att gruppen du kör med turas om att ligga där framme och ta vinden och låt dem vila när det är din tur att dra. Det kommer göra att hela klungans fart blir högre.

3. Cykla långsammare
Kan jag bli snabbare om jag cyklar långsammare? april är slut nu… Det kan vara sant, om du varvar riktigt långsamma återhämtningsintervaller medn snabba och hårdare intervaller kommer du utveckla din maximala styrka. Om du inte kör tillräckligt långsamt under återhämtningen kommer du inte orka köra maximalt på intervallerna, så lär dig att återhämta dig på rätt sätt.

4. Läs på etiketten
Innehållet i olika energi- drycker, gels, kakor med mera varierar stort och allt socker är inte det samma. I en test upptäckte man att tempocyklister presterade upp till åtta procent bättre när det drack en sportdryck som innehöll både glukos och fruktos jämfört med de som bara drack sportdryck med glukos.

5. Sväng snabbare
Du blir snabbare om du är effektivare. Cyklister som kör GP-lopp känner till det här. Banorna på ett GP-lopp är tekniska med mycket snäva svängar och cyklisterna försöker få med sig så mycket fart som möjligt runt svängarna för att inte behöva trampa så mycket.
Genom att lära dig ta kurvor så mjukt som möjligt och i högre hastighet behöver du inte bromsa in så hårt inför kurvan för att sedan accelerera igen efter den. Träna först själv, därefter i par och till slut i en klunga.
Lär dig att titta långt fram i kurvan på en punkt där du vill lämna den. Se till att ha rätt växel i innan du går in i svängen och att du anpassat farten innan du börjar svänga. Då kommer du få mer fart med dig ut ur svängen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.