Bränn fettet runt magen

Träningstips 17 Sep 2013

bränn fettEtt av de vanligaste problemen de flesta har när det gäller vikt och utseende är det där oönskade fettet runt magen och höften. Det är kroppens energiförråd ifall det skulle bli svält och svåra år, men i dagens moderna samhälle behöver vi svenskar knappast lagra på oss extra energireserver. Här följer några tips på hur du blir av med skafferiet och får en mage som du drömt om.

Håll jämn fart
Även om du inte använder magmusklerna lika mycket som rumpan och låren när du cyklar så innebär i alla fall cykling att du bränner mycket energi och därmed fett. Träna på en ganska ansträngande nivå, i alla fall så hårt att det är jobbigt att upprätthålla en konversation (oftast strax under 80% av din maxpuls). Träna tre gånger i veckan under minst två timmar. Det tränar kroppen på att använda fett som bränsle och bränner massor av kalorier, vilket förhindrar dem att omvandlas till fett.

Prova köra intervaller
För att verkligen göra av med kalorier skall du lägga in lite intervaller i din träning. Om du har ont om tid för att träna så kan sex stycken 2-minutersintervaller där du ger allt sätta bra fart på förbränningen. Vila 30 sekunder mellan varje. Ännu bättre effekt ger intervallerna om du lägger in dem som avslutning på ett distanspass. Efterhand som du blir bättre kan du köra både längre och fler intervaller.

Intervaller gör att du förbränner mängder med kalorier på kort tid, och det gör också att du förbränner mer under de kommande 12 timmarna. Snart har du blivit av med bilringen.

Träna utan cykel
En naturlig instinkt om man vill bli av med fettet runt magen är att köra situps. Men ska vi vara ärliga så bränner inte det speciellt mycket fett, det bygger muskler under fettet. Du måste träna något som både bränner fett och formar musklerna om du skall få ett optimalt resultat.

Prova att köra aeroba övningar som till exempel liggande cykling. Lägg dig på ryggen med händerna bakom nacken och lyft upp skuldror och ben så att du vilar på rumpan och dra upp knäna så att du får en 90 graders vinkel i höften. Rör ditt högra knä med vänster armbåge samtidigt som du sträcker ut din vänstra fot, byt sedan armbåge och ben. Upprepa sedan övningen i ett kontrollerat tempo under 20 till 30 sekunder innan du vilar.

Ät rätt
I teorin är det väldigt enkelt att bli av med fettet: du behöver bara göra av med mer energi än du stoppar i dig. Ju större skillnad, ju mer fett kommer att försvinna. Tänk dig därför för vilken typ av mat som du tankar kroppen med. Välj långsamma kolhydrater (som fullkorns pasta och bröd) och magert kött och protein (som kalkon) och undvik att äta för mycket mat som är fet eller söt, som till exempel ost, smör, godis och läsk.

2 kommentarer

Jesper Andersson 19 Sep 2013

Rubriken ”Bränn fett runt magen” är ju en rubrik på sämsta Aftonbladetnivå. Att punktförbränna fett är omöjligt, må så vara att de flesta av oss motionärer har det mesta runt midjan men att tro att det just är där det försvinner mest är en myt. Vad har du för belägg för det du skriver? Någon forskning eller läst på wikipedia?

Jesper Andersson d.ä.

Svara
    Daniel Evaldsson
    Daniel Evaldsson 20 Sep 2013

    Hej Jesper!
    Var i texten skriver jag att du skall punktförbränna fett? Möjligen kan den som vill misstolka hänvisa till rubriken. Men om du blir av med fett i allmänhet, kommer det även ta på bukfettet.
    När det gäller belägg för det som står i artikeln är det väl rätt allmänt vedertagen kunskap som artikeln bygger på, vilken fakta är det som du anser inte stämmer? Källan till just den här artikeln är en artikel i vår brittiska systertidning, Cycling Plus, men jag anser nog att all fakta i artikeln stämmer bra överens med de kunskaper jag själv har efter att både studerat tränings- och näringslära samt varit aktiv elitmotionär och tränare i över 20 år.
    /Daniel

    Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.