Är du rätt klädd?

Träningstips 2 Maj 2013

StilpolisAlla sporter har sina regler, vissa enligt en regelbok medan andra är oskrivna och har skapats av utövarna själva. Golfen har sina regler angående byxor, tröja och skor. Tennis har regler när det gäller färgen på kläderna och längden på shorts och kjolar. Ridning är en sport som har många oskrivna regler gällande hur man skall se skall se ut på hästryggen. Cykelsporten är inte sämre. Snarare har cykelsporten fler oskrivna regler än någon annan sport. De som brukar följa Tour de France på teve får ofta höra kommentatorn Anders Adamson berätta om vilka regler som finns. Betyder det att man måste följa reglerna? Absolut inte. Men för att ta till sig sporten kan man i alla fall ha några av de mest självklara reglerna i minnet.  Att följa stilreglerna som finns inom cykel, oavsett vad somliga hävdar, väcker hos vissa skratt och glädje, och vissa drag av igenkännande, medan andra tar det som en förolämpning att så kallade stilregler över huvudtaget finns. Men vilka är stilreglerna när det gäller cykel?

Rakade ben
Cykel är en stilsport och en av de första frågorna som tas upp i alla tänkbara sammanhang är: rakar du benen? Den första regeln som gäller är nämligen den som många har svårast att anamma, nämligen att benen skall rakas – oavsett könstillhörighet. Detta är inget större diskussionsämne bland kvinnliga cyklister, men talas desto mer om bland manliga. Är det nödvändigt att raka benen? Om du frågar en erfaren cyklist så kommer svaret att bli – självklart! Enligt vissa cyklister får man inte raka benen förrän man presterat 40 km/h i snitt på en tävling, men ett argument för rakning är att det är lättare att rengöra sår efter en vurpa om det inte finns något hår i vägen – och vurpa kan man göra oavsett hastighet. Ett annat argument för hårlösa ben är att det är skönare att få massage utan en massa hår som det dras i. Sist men inte minst ser det helt enkelt bättre ut om man har komplett cykelklädsel och en dyr racer om man till detta har rakade ben.

SolglasögonVad har man på huvudet
När det gäller hjälmen säger reglerna att om du kör racer så skall du inte ha någon skärm, oavsett hur tufft eller läckert du tycker att det är med skärm. Vill du skydda dina ögon mot solen sätter du på dig solglasögon eller en cykelkeps under hjälmen. Kepsens skärm skyddar bra mot solen och den suger även upp svett som du slipper få rinnande ner i ögonen.

Solglasögonens skacklar skall du alltid ha utanpå hjälmens remmar. Varför? Troligen kan ingen svara på det. Proffscyklisterna har det så, och då måste vi andra ha det likadant. Men vem av proffsen som började är nog begravt i glömskans arkiv. Glasögonen är bra att använda i alla former av väder och de flesta tillverkare skickar med tre olika ”glas”: mörka, gula och transparenta. Dessa används oavsett väder så de skyddar ögonen mor smuts, insekter och vatten.

Bandana är något som liknar en snusnäsduk och som läggs på huvudet och knyts ihop i nacken, och som har blivit populärt de senaste åren. Den som anses vara skaparen av detta mode är Marco Pantani, även kallad ”Il Pirata”, det vill säga Piraten. En bandana är ett bra skydd mot solen och suger upp svett. Vissa cyklister har svårt för detta plagg men det ser onekligen fräckt ut.

Vad har man på kroppen
Detta är ett stort ämne, men självklart skall det vara kläder som är tillverkade för ändamålet – att cykla! Vilka kläder skall man ha? En jersey, det vill säga en cykeltröja, och cykelbyxor med en bra pad som skyddar baken mot skavsår och gärna är utrustade med hängslen som även kallas bibs, utgör grundutrustningen. Det finns några olika skolor angående just kläder, vissa säger att man absolut inte får använda teamkläder om man inte är avlönad av teamet i fråga, medan andra hävdar att det är ett sätt att visa sitt stöd för laget samt att teamkläder ofta är riktigt snygga. En grundregel är annars att kläderna bör matcha cykeln och att man inte har kläder som gör reklam för ett visst cykelmärke om man kör på en cykel av ett helt annat märke. Om man exempelvis kör på en Trek har man således inte kläder på vilka det står Scott eller Bianchi.

Rakade benStrumporna skall vara vita eller matchande till resten av kläderna, av typen teamstrumpor. Svarta strumpor är tabu! De får inte heller vara allt för höga utan ska nå 1-1,5 dm över fotknölen. Nu finns det proffs som bryter mot denna anrika regel (läs: Lance Armstrong och Bradley Wiggins), för just strumporna hade faktiskt en egen regel förr som sa att de måste vara vita och nå upp en viss bit på benet. Handskar är bra för mycket. De gör det bekvämare att hålla i styret, de absorberar lite av skakningarna samt skyddar till viss del händerna vid en eventuell vurpa. Självklart matchar handskarna övrig klädsel. Arm- och benvärmare är ett måste för oss i Sverige med det klimat vi har, i alla fall för oss som vill börja cykla ute lite tidigare på året. De år då vädret är sämre är arm- och benvärmare ovärderliga plagg, men tyvärr har de flesta butiker enbart svarta arm-, ben- och knävärmare och i brist på annat så får man använda det som erbjuds. Regeln är att om man har ben- eller knävärmare på så har man även armvärmare på. Dock kan man cykla med armvärmare även om man inte har knä- eller benvärmare. Skorna är självfallet av landsvägsmodell om man kör på en racer. MTB-skor hör hemma på en MTB och i skogen, eller om man under vinterhalvåret kör spinning.

Cykeln
Cykeln kan egentligen se ut hur som helst. Den kan vara en retrocykel från 70- eller 80-talet i stål, eller en modernare variant i aluminium eller kolfiber, det vill säga carbon. Dock finns det vissa saker man bör undvika, så som skärmar och sadelväskor – eller rättare sagt väskor överhuvudtaget på cykeln för den som inte är en randenneur eller audaxcyklist. Även flaskställ som sitter på andra ställen än på ramen bör undvikas. När det gäller cykelflaskor skall dessa vara av den mindre modellen som rymmer 500-550 ml, absolut inte 750 eller 1000 ml. Självklart skall flaskorna matcha cykeln. Varför det är så? Bara för att! Nä, men där är det återigen proffsen som satt ribban och vi följer ju dem slaviskt, eller hur?

Däckets tillverkningsmärke skall sitta över ventilen. Där har vi lärt oss något från proffsens mekaniker som vet att det går fort att hitta ventilen när däcket skall pumpas efter punka eller innan träning. Styrlindan skall enligt vissa alltid vara vit medan andra säger svart. Jag säger matcha styrlindan efter sadeln och gärna med någon accentfärg från ramen.

Cykeln skall innan träning var putsad och fin, kedjan skall vara smörjd och inte ”kvittra” när du trampar. Om du bor i lägenhet och har det svårt att tvätta cykeln efter varje träning kan du köpa ”wipelappar” på macken eller Biltema och torka av cykeln. Kedjan bör dock tvättas oftare och då med fotogen. Sätt på ett kedjelås så är det lätt att ta av kedjan och göra ren den. Då slipper du även riskera att få en ”juniorrand”, ett så kallat PB-märke på vaden, som avslöjar att du har en skitig kedja och pekar ut dig som nybörjare.

Följer du dessa enkla regler kommer du att klara dig från gliringar och pikar  när du kommer till träningarna med polarna eller cykelklubben, för varje klubb har garanterat en stilpolis, om inte annat så en anonym sådan. Vill man inte följa ”stilen” är det fritt fram att göra som man själv vill för til syvende og sidst skall reglerna tas med glimten i ögat. Huvudsaken är att folk cyklar och har det kul, och stilpoliserna bör hålla igen på sin kritik. Dock tycker undertecknad att det tillhör sporten att se så bra ut som möjligt på racern. Jag kör med ett eget ordspråk: ”jag är inte skitsnabb på hojjen, men jag är skitsnygg”.

3 kommentarer

Jonas 2 Maj 2013

Allt om dessa regler går att läsa här: http://www.velominati.com/the-rules/

Svara
jonas l 2 Maj 2013

Vet inte hur säkert det är men hört att man ska ha skalmarna utanför hjälmen så de ramlar av lättare vid krasch istället för att skada ansikte och speciellt ögon.

Svara
    Cykelkatten 5 Maj 2013

    Exakt, har för mig också att det är anledningen :)

    Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.