7 ursäkter att alltid ha i bakfickan

Träningstips 23 Mar 2016

Gick det inte så snabbt som du hade tänkt dig? Behöver du något att skylla på? Det finns alltid något forskningsrön du kan luta dig mot.

Tiden har visat att gamla ursäkter och undanflykter slits ut nästan lika snabbt som ett par bromsklossar. Jag hittade en webbsida som bevisade det, men lappen som jag skrev ner länken på åt min hund… låg i ryggfickan när jag körde tröjan i tvättmaskinen.

Följande traditionella undanflykter varför du blev avhängd är bra, men det börjar bli rätt utslitna och dina vänner har troligen redan hört dem. Men de fungerar fortfarande, men är idag inte fullt lika effektfulla som i sin glans dagar. Istället för att dra en gamla klyscha bjuder vi i slutet på några mer sofistikerade varianter.

1. Jag trodde vi körde ett återhämtningspass
Säg så här istället:
”Jag har kört mycket på sista tiden, benen är fullmatade med mil. Visste du att om man tog ut alla blodkärl ur kroppen och la dem efter varandra skulle det räcka 16 000 mil? Men ben är så fullmatade med mil nu att det skulle bli 16 000 mil ren asfaltsväg, och det är bara från den senaste helgen”.eller så här”Mina ben är så fulla av träningsmil just nu att när jag rakade dem i morse och skar mig droppade det ut asfalt på golvet istället för blod.”

2. Jag har nog fått en pyspunka…
Och fortsätt så här:
”…och mina bromsar ligger emot och i backen där borta tappade jag kedjan och kunde inte klicka i pedalen igen. Min cykel är som en gammal gubbe, medan jag känner mig som en ung galopphäst. Men hästen får inte ut sin potential för att… hovslagaren satt skon upp och ner…”

 

En olycka kommer sällan ensam...
En olycka kommer sällan ensam…

 

3. Jag har bara vatten i min flaska
Säg så här istället:
”Jag har vatten istället för whiskey, protein, kokain, kolhydrater, syntetiskt testosteron, steroider och bensin. Jag tänker i alla fall inte riskera att testa positivt en gång till. Varför jag testade positivt förra gången? Det hände en gång när jag hade fått godis av min faster som hade varit i Peru. Min faster är för övrigt fortfarande i Peru och tuggar blad. Hon påstår att det är som att dricka grönt te.”

Läs mer: 8 saker att undvika för att inte avslöjas som nybörjare

4. Jag har fel cykel idag
Säg istället:
”Det är inte bara cykeln som det är fel på, de här backarna är ju också feldimensionerade. Sådana här backar är inte min grej? Jag är mer av en spurtare…

 

Ja ha, ni tog era racercyklar idag...
Ja ha, ni tog era racercyklar idag…

Ovanstående ursäkter fungerar, om än inte så bra.De avslutande tre ursäkterna är mer vetenskapligt grundade. De har alla blivit testade i vindtunnel och det har visat sig att de direkt lyfter bort 200 watt i motstånd på just din cykel, utan att på något sätt påverka dina medcyklister.

Så skriv ut, laminera och se alltid till att ha dessa liggande i bakfickan.

5. Jag körde så fort att min massa ökade så jag var tvungen att slå av igen
Det här är en ursäkt som kräver sina fysikkunskaper för att förklara och förstå. Men om dina träningskamrater tror att alla sportdrycker som det står ”elektrolyt” på sidan av är bra, så kan du också få dem att tro på Albert Einstein.Enligt relativitetsteorin så ökar en kropps massa ju fortare den färdas och med högre massa krävs det mer energi för att accelerera den. Dessutom ökar detta exceptionellt.När du närmar dig ljusets hastighet kommer massan att vara oändlig och som en konsekvens av detta kommer även energin som krävs för at accelerera kroppen att vara oändlig. Det är orsaken till att ingenting kan färdas fortare än ljuset. Inte ens du, inte ens med de senaste högprofilhjulen av kolfiber och tubdäck.Kom ihåg att även vid låga hastigheter kommer massan att öka, och därmed krävs det mer energi för att föra kroppen framåt. Vid 90 km/h kan du berätta för dina träningskamrater att massan ökat med [mummel och ohörbart] procent och att det därför går lite långsammare.Du är helt enkelt långsam för att du var för snabb.

 

 

Vi har räknat på det här...
Vi har räknat på det här…

 

6. Jag svängde så snävt att tiden gick långsammare
Ännu en fullfjädrad vetenskapligt grundad ursäkt. Tiden går snabbare ju närmare än stor kropp du befinner dig.När du svänger snävt lutar du dig – eftersom du svänger så snabbt – och därmed kommer din kropp närmare jorden. Ju närmare jorden du befinner dig, ju långsammare går tiden. Effekten har faktiskt mätts på så korta sträckor som 33 centimeter, vilket helt klart gör påståendet till en relevant ursäkt.Forskarna känner till detta. De atomklockor som finns i GPS-satelliter är justerade för att kompensera för tidsdifferensen som uppstår på grund av minskad gravitation, annars skulle de ge oss felaktiga positioner och våra Strava-segment skulle snart hamna i sjöar, åar och över byggnader. Det händer förvisso ändå ibland, men det beror på andra orsaker.Jorden är tillräckligt stor för att tiden ska saktas ner när du kommer närmare den. Den har en massa på 5 900 000 000 000 000 000 000 ton, vilket troligen är orsaken till att det gör så ont om du cyklar in i den, och varför det tar så lång tid att ta dig upp igen om du ramlar ner på den.

 

Det är inte alltid som noggrannheten i Strava är optimal.
Det är inte alltid som noggrannheten i Strava är optimal.

 

7. Jag är inte så vältränad
En ursäkt som är väldigt svår att argumentera mot, eftersom du kan lägga fram både en hypotes ”Jag är inte så vältränad” och samtidigt belägga din hypotes med ett enkelt experiment ”Hänger jag inte med, flåsar och är nära att kräkas?” jämfört med en kontrollgrupp ”Ni som glatt ligger där framme och småpratar”.Det här är verkligen en optimal vetenskaplig undanflykt, men det finns en liten hållhake. Den går inte att upprepa i oändlighet. Tester visar nämligen att upprepade träningsturer med personer som är bättre än dig förändrar förutsättningarna och gör dig snabbare.Men då kan man alltid luta sig mot konspirationsteoretikerna som anser att vetenskapen bara är just konspiratorisk och allt egentligen handlar om att få dig att köpa dyrare cyklar och fler komponenter.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.