5 tips för roligare försäsongsträning

Träningstips 19 Mar 2013

Vintern verkar vägra släppa greppet om vår land, men det kommer ljusare och varmare tider, var så säker. Många är vi då som inser att vi ligger efter med träningen och att det är dags att komma igång ordentligt igen. Och än finns gott om tid till försäsongsträning. Hur gör vi den då roligare och bättre om vi har tröttnat på att sitta och jaga kilometer på trainern? Häng med här och blanda våra tips till en härlig kombination tills det är dags att bosätta sig på cykeln utomhus!

FIS Marathon Cup Vasaloppet, Mora (SWE) 1. Roligare trainerpass
Hur många är vi inte som suttit på trainern och lidit bara för att samla tid och kilometer inför en kommande säsong? På något vis måste det ju kunna bli roligare än att sitta i källaren och glo in i väggen i flera timmar? Jo det kan bli roligare!
Många är de som under Vasaloppets tv-sändning sätter sig på cykeln för att cykla från start till första målgång. Varför inte anamma detta även när vi tittar på andra idrottssändningar? En längd-sprint kan ju t.ex. utgöra ett utmärkt intervallpass likväl som en 3-mil kan bli ett bra snabbdistanspass. Till helgen avgörs ju världscupen i Sverige, med massor av sändningstid.
För övrigt är just intervaller något som kan göra trainerpassen väldigt mycket uthärdligare. Motsägelsefullt? Intervallerna behöver inte vara maxpresterande och blodsmakande jobbiga. Nej det räcker med lite variation av kadens, motstånd och sittande/stående körning. Det kommer göra att tiden går så mycket snabbare!

spinning2. Spinning
För vissa kanske det här känns som samma sak som ovan nämnda trainerpass men det finns ganska stora skillnader i hur passen brukar läggas upp. Den största skillnaden är tiden som läggs på stående cykling. I spinningpass brukar denna tid bestå av en relativt stor del av passet. Och detta kan ju vara ett utmärkt tillfälle att få bättre klipp i benen till sommarens stigningar och spurtuppgörelser. Dessutom har dessa pass något som vi ofta saknar hemma i källaren – gemenskap. Hur härligt är det inte att sitta och veva frenetiskt på en cykel med ett tjugotal andra kraftigt svettandes deltagare? Och dessutom finns en hurtigt påhejande instruktör som ger oss extra energi genom passet.

3. Crosstrainer och längdskidåkning
Det här är ju två otroliga träningsformer som tränar och stärker hela kroppen, samtidigt som de är väldigt skonsamma för densamma. Extremt bra träning är det också för flåset för detta är övningar som ger dig möjlighet att vända ut och in på lungorna om du bara är villig att ta i tillräckligt mycket. Anledningen är just den att hela kroppen är med och jobbar på ett helt annat sätt än i t.ex. cykling och löpning där de aktiva musklerna är mer isolerade. Ni som vill ha så lätt överkropp som möjligt bör dock tänka på att inte ta i allt för hårt med stakningen.

 

4. Styrketräna inför säsongen
Inför varje säsong kan det vara vettigt att träna en hel del styrka oavsett vilken nivå man ligger på. Lätt styrketräning med fokus på lår, vader och bålen är att rekomendera för alla cyklister. Med en bibehållen styrka från föregående säsong, eller kanske t.o.m. förbättrad, så kommer träningen gå så mycket lättare! Andra muskler kan givetvis också tränas efter behov, vissa kan t.ex. behöva köra ett par övningar för axlarna om problem med dessa finns.

dhb

5. Påklädda rundor på vinterhojen
Sista tipset är givetvis att vi ska komma ut och trampa lite även den här tiden på året. Kallt tänker många och man kanske inte behöver välja de allra kallaste dagarna till dessa pass. Men med ordentliga och varma kläder, främst på överkroppen, så behöver den inte bli en särskilt kylslagen historia. Tvärtom kan det blir en riktigt härlig cykeltur i solskenet en frisk vinterdag. Men ta det lugnt på våra isiga vägar och stigar, det är inte värt att skrota en hel säsong för! Dubbdäck kan vara ett sätt att undvika vurpor, att cykla lugnt och förståndigt är ett annat.

 

Texten skriven av Carl Wyckman

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.