5 mektips som tar dig hem

Mektips 1 Apr 2016

Den bästa medicinen är oftast den förebyggande och det gäller även för mekaniken på din cykel. Det bästa sättet att slippa problem under turen är helt enkelt att se till att din cykel är i så bra trim som möjligt innan du ger dig iväg. Men oavsett hur bra skick din cykel är i så skiter det sig ibland. När, inte om, det händer så gäller det att vara förberedd och ha med sig rätt prylar och lite kunskap för att slippa en lång ”walk of shame”.

Vi kommer inte bjuda på några MacGuyver tips i stil med att ersätta styret med en kraftig gren eller fylla däcket med löv ifall du kör punktering. Här handlar det istället om handfasta tips och praktiska lösningar på några vanliga problem som du eller dina cykelvänner kan råka ut för på nästa träningspass.

 

1. Lär dig pumpa på rätt sätt
Tänk dig följande scenario: Du har kört punktering, och på nolltid bytt ut slangen och ska bara pumpa i lite tryck så är ni på väg igen. Du pumpar frenetiskt med din lilla handpump när plötsligt ventilen knäcks. Här kommer det inte hjälpa med några lagningslappar, så ifall du inte har ytterligare en slang med dig är det bara att förbereda sig på en lång promenad hem.


däckpump
Ett inte fullt så bra sätt att pumpa på…


 
Det finns fler än ett sätt att använda en handpump, bättre och sämre. Det finns också bättre och sämre handpumpar. Ett av de sämsta sätten att använda handpumpen är att vila hjulet mot låren och pumpa frenetiskt. Även om det är effektivt för att snabbt få luft i slangen utsätter du ventilen för extrema påfrestningar. Vilket verkligen ökar risken för att den ska gå av.

däckpump
Ett bättre sätt att pumpa på…

 
Ett bättre sätt är att lägga hjulet på marken och lägga en lite gren, stubbe eller sten under ventilen som du sedan vilar pumpen mot när du pumpar, så att ventilen och pumphuvudet hela tiden ligger i linje med varandra när du arbetar.


däckpump
Det bästa sättet att pumpa på.


 
Allra bäst är att skaffa en handpump med en lite förlängningsslang som tar upp rörligheten och avlastar ventilen.

2. Spara skräpet till däckväggen
Om du kör slanglöst kan tätningsvätskan som du har i däcket vara tillräckligt för att stoppa en mindre pyspunka, men om du river upp ett sår i däckvägen som är längre än några millimeter så krävs det oftast att du lägger i en slang för att lösa problemet.

Men om sprickan i däckväggen är för stor (i det fallet räcker det oftast med bara 3-5 mm) så kommer du snart märka att däcket buktar ut och snart börjar troligen slangen titta ut genom hålet. Efter det tar det inte lång tid tills du hör en ljudlig knall och så är däcket lika platt igen.


laga däck
Placera den tomma förpackningen mitt för sprickan i däcket och använd den nya slangen för att klämma fast den.


 
Det finns lagningslappar för däck också, men ifall du inte har en sådan med dig, kan du använda förpackningen till en gel eller bar och lägga mellan däcket och slangen för att ”förstärka” däcket där skadan uppstått.

Lägg alltså alltid ner ditt skräp i fickan efter att du slukat din gel, inte bara för att hålla naturen ren utan också för att du aldrig vet när den kan komma till användning.

3. Ha med dig rätt multiverktyg
En brusten kedja är nog den vanligaste orsaken till att träningspass och tävlingar får avbrytas. Kedjan går av när den utsätts för stora krafter, vanligtvis när du trampar uppför en brant backe (och/eller växlar vid ett kanske inte fullt så optimalt tillfälle).

Även om det inte är alls lika vanligt som att få punktering har många inte verktygen eller kunskapen att lösa problemet ute i skogen. Men med rätt verktyg löser du det ganska snabbt och enkelt.


multiverktyg
Verktygen på bilden ovan kan fixa många saker på cykeln, men en brusten kedja löser de inte.


 

Det finns en uppsjö av olika multiverktyg på marknaden, men lägg inte pengar på något som inte har en inbyggd kedjebrytare, i alla fall om du inte vill ha med dig en separat sådan.


mulitverktyg med kedjebrytare
Multiverktyg med en inbyggd kedjebrytare är ett måste för alla MTB-cyklister. Se till att alltid vara redo!


 

Se till att ha med dig en snabblänk också så är kedjan fixad på mindre än fem minuter.

4. Fixa en lös SPD-kloss men någon av cykelns reservbultar
Tänk dig följande situation: Du har kört en längre transportsträcka för att komma fram till din favoritstig och bara tanken får dina mungipor att närma sig öronsnibbarna. Men just då känner du att något inte känns helt bra i din pedal och snart upptäcker du att du tappat den ena bulten som håller fast klossen under skon. Men katastrofen är inte så allvarlig som du först kan tro. Det finns reservbultar på din cykel som du kan använda.

I en situation som den här kan du till exempel använda en av bultarna till skivbromsrotorn som klossbult. Men är det säkert att bara ha fem bultar i bromsskivan då? Ja, i alla fall tillräckligt för att ta dig hem.

Det är kanske inte att rekommendera, men på yppersta elitnivå, där varje gram jagas för maximal prestation, är det mer eller mindre standard att inte köra med alla sex bultarna på plats. Till och med inom downhill förekommer det att elitcyklister kör med bara tre bultar i sina rotorer.

Men troligen är du inte elitcyklist som kör världscupen och i så fall rekommenderar jag verkligen inte den här lösningen för att spara vikt, men det är i alla fall tillräckligt för att inte helt förstöra din dag.


spd-kloss
Rotorbultarna sitter inte helt perfekt i klossen, så kontrollera att det går att klicka i och ur innan du sätter fart.


 


För att minimera riskerna bör du ta en bult från den bakre rotorn och prova att klicka i och ur pedalen några gånger så att du känner att den nya bulten inte påverkar funktionen i pedalen.

Har dina skivbromsar centerlock fungerar det inte lika bra. Då kan kanske en bult till flaskhållaren fungera istället.

5. Konvertera till singelspeed
Förhoppningsvis har du ett extra växelöra med dig, men ifall så inte är fallet och du kör sönder din bakväxel kan den här lösningen i alla fall hjälpligt ta dig hem.

Den här lösningen är både enklare – och tillförlitligare – om du kör hardtail. Det fungerar även på en fulldämpad cykel, men kräver ett extra steg för att fungera fullt ut.


singlespeed
Om du redan kör singelspeed kan du ge dig själv en klapp på axeln. Du kommer nämligen aldrig behöva fundera över trasiga växelöron.


 

  1. Ta bort resterna av bakväxeln genom att skriva bort den från växelörat. Ta vajern till bakväxeln och linda den runt sadelstolpen så att den inte fastnar i drivlinan eller ekrarna.
  2. Öppna snabblänken eller använd en kedjebrytare för att dela kedjan. (Snabblänken är oftast enklast, men vi ska ändå korta kedjan så du kommer behöva kedjebrytaren också).
  3. Försök att hitta en växelkombination som är lagom att cykla med och ge en så rak kedjeväg som möjligt. Har du trippelklingor fram rekommenderar vi att du använder mittenklingan och har du dubbla klingor är det den lilla som gäller. Om du hittar en kombination som inte ger allt för mycket slack på kedjan kan du montera ihop kedjan igen. Annars får du korta kedjan så att den blir lagom.
  4. Om du kör fulldämpat är det viktigt att tänka på att kedjan påverkas när dämpare pressas ihop. Så ifall kedjan känns bra när du monterar ihop den, är risken att den kommer bli för slack, eller för spänd när du sedan sätter dig på den och dämparen pressas ihop. För att undvika det använder du lock-outen på dämpare och låser den.
  5. Om du har tillgång till en dämparpump, pumpar du upp trycket till en nivå så att dämparen inte komprimeras även om den står öppen. (Vad dock noga med att du inte överskrider dämparens maximala lufttryck, vilket bör stå markerat på dämparkroppen). Högt tryck och en låst dämpare kommer att minimera rörelserna i bakvingen och därmed ska inte kedjespänningen påverkas.

Har du fler bra tips på enkla reparationer som man kan göra i skogen? Berättar gärna i kommentarsfältet.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.