Vi provkör delar av Roses sortiment inför 2015

MTB 4 Aug 2014

Tyska Rose bjöd in bland annat Svenska Cycling Plus och Allt om MTB till Kirschberg och de österrikiska alperna för några dagars provkörning av 2015 års modeller.

Rose hade tagit med sig hela modellprogrammet och det gavs möjligheter till att testa allt ifrån skivbromsförsedda landsvägscyklar i kolfiber till deras nya fatbike försedd med fyra tum breda däck.

Rose
The Tusker med sina 4” breda däck måste vara en dröm på vintrarna!

Under testdagen hann vi med att testa tre olika skogscyklar under ca två timmar vardera. De olika cyklarna sattes på prov under samma förhållanden. Först fick de slita uppför en klättring på i runda slängar 1000 höjdmeter för att sedan smiskas ordentligt utför på en stig med en hel del sköna kurvor, några små enklare hopp och några stökiga rotmattor.  Tack vare ett imponerande spöregn dagen innan provkörningen fick undertecknad en god chans att sätta tekniken och hotellets tvättmaskin på prov.

Intill fabriken i Bocholt har Rose en butik de kallar Biketown, där finns samtliga cyklar samt allt annat som den tjocka katalogen innehåller. De flesta cyklarna säljs dock via antingen katalog och webshop. Till hösten kommer de öppna en ny fysisk konceptbutik där planen är att man ska ha ramarna framför sig och sedan kunna välja utrustning med hjälp av en läsplatta för att sedan få en bild presenterad på storbildskärm på den slutgiltiga cykeln. Katalogen blir mindre framöver då tillbehören enbart kommer finnas på nätet, något som gör det enklare att justera priser under årets gång. Däremot kommer de lansera en tidning som heter Cycling stories med nyheter. Alla cyklar sätts ihop på beställning, man utgår från en standardmodell och kan därefter byta komponenter efter tycke, smak och plånbokstjocklek. På grund av detta är det svårt att presentera priser på de testade cyklarna utan där får vi lov att hänvisa till tillverkarens hemsida.

Rose
Infästning av både bakhjul och bakväxel, smart!

Rose har till 2015 omarbetat stora delar av modellprogrammet och har i dagsläget en hel del olika mtb cyklar. Där finns en cykel för varje tillfälle, något som gjorde det rörigt och det var lite svårt att greppa skillnaderna mellan en del, till synes hyfsat lika cyklar. Men där fanns en hel del smarta och fiffiga lösningar och nyheter. Ett exempel på tyskt ingenjörsarbete är en lösning där man integrerat gängan för bakhjulets axel i växelörat. Enkelt att byta om gängan skulle ta skada plus att det ger ett bra stöd för bakväxeln.

 

Psycho Path 27,5” hardtail

Rose
Psycho path 27,5” hardtail, lätt, styv, rapp och tokigt kul att cykla

Vi började dagen med att testa deras 27,5” hardtail, Psycho Path. Tack vare en lite brantare gaffelvinkel och ett kort styrhuvud får man en rapp och smidig cykel som verkligen ber om att få komma ut på cross countrytävlingar. Uppför känns den lätt och då man får för sig att spurta svarar den bra. Väl uppe på toppen blir det dags att vända om och testa hur den uppför sig på stigarna och nedför de 1000 höjdmetrarna.

Utför går den stadigt och ger en känsla av trygghet. Den är väldigt smidig och enkel att placera mellan stenar och annat stök. Rock Shoxgaffeln är pålitlig och sväljer en hel del av rotmattornas djävulskap. På den testade cykeln satt det Schwalbes Thunder Burt, ett däck som kanske ser ut att inte erbjuda mycket fäste men som tack vare sin mjuka gummiblandning ger ett suveränt grepp över hala stenar och rötter. Till 2015 har man gått ifrån 31,6 mm sadelstolpe och istället gått ner på en 27,2 mm för att öka komforten på den styva ramen. Cykeln var utrustad med Mavic Crossmaxhjul som är väldigt stadiga och robusta. De fick stå ut med en del under testets gång och hade även plågats av andra journalister tidigare men var spikraka i slutet av testet.

Ramen har intern dragning av både växelvajrarna och bromsslangen till bakbromsen vilket sammantaget ger cykeln ett stilrent och tilltalande utseende. Ramen är också förberedd för Shimano XTR Di2 där batteriet placeras i sadelröret och kontrollenheten i diagonalröret, strax framför vevlagret.

Testandet gick vidare och näst på tur var det dags för en heldämpad storhjuling att stå i rampljuset.

Dr. Z. 29” full suspension

Rose
29”, aluram och 100mm slag kommer man långt på

Dr. Z är en heldämpad 29 tummare med aluminiumram och 100 mm slaglängd fram och bak. Från 2014 års modell har man ändrat geometrin med bland annat ett kortare styrhuvud och ett längre reach för att få en snabbare mer raceinriktad sittställning.

Även testet av denna cykel började med en klättring från Kirschberg upp till toppen. Låsningen av dämparna fungerar effektivt och det är ett rent nöje att göra den långa klättringen. Kommer upp till toppen och kroppen känns fräschare än vad som var förväntat. 1000 höjdmeter med en heldämpad 29” med aluminiumram borde ta mer på krafterna. Kanske är det vetskapen om att snart få dundra ut för en tokigt rolig stig som håller tröttheten borta.

Väl utför går den som ett tåg. Stigen som får agera testbana är densamma som kördes med Psycho path tidigare på dagen. De stora hjulen plöjer fram över underlaget och man kan köra helt andra spår än med 27,5 tummaren. Länkaget och stötdämpningen i bak fungerar effektivt och sväljer ojämnheterna så att man kan fokusera på att hitta bra spår och hålla farten uppe. Sittställningen är aggressiv och man har bra fäste på framhjulet. När utförslöpan börjar lida mot sitt slut känns underarmarna lite som spaghetti, utförslöpor i den här storleksordningen kör man inte varje dag!

En hyfsat brant gaffelvinkel och korta kedjestag ger en väldigt smidig och rapp cykel som går att cykla snabbt med genom stök och bök. I höga hastigheter känns den nästan lite nervös.

Strax innan man når Kirschberg dundrar man ut genom skogen och in i ett byggt parti med ordentliga vallar och några mindre hopp. Här känns den som rena drömmen, grymt fäste i vallarna och stadig över hoppen.

 

Dagen nere i österrikiska alperna och Kirschberg började lida mot sitt slut men efter lunchen var det dags att testa vad som skulle visa sig vara dagens roligaste cykel.

Thrill Hill 27,5” full suspension

Rose
Thrill Hill, 27,5” heldämpat som lämpar sig bra för XC

Thrill Hill är en heldämpad cykel byggd för racing i kanske framförallt cross country. Den har en brant gaffelvinkel vilket gör att man får en rapp och direktstyrd cykel. Låsningen av länkaget och framdämparen fungerar superbra så länge man sitter och klättrar. Men då man ställer sig upp och bryter rör sig länkaget och det gungar en del.

Stötdämpningen och länkaget bjuder dock på bra köregenskaper i alla andra situationer och efter att ha gjort den långa klättringen ännu en gång är det ett rent nöje att dundra ner för stigarna tillbaka mot Kirschberg. Över rotmattorna har man bra fäste, dels tack vare de lagom mönstrade Rocket Rondäcken från Schwalbe men också tack vara dämparen och länkaget som ser till att bakhjulet ständigt har kontakt med underlaget.  Rocket Rondäcken ger också bra grepp i vallarna och då man cyklar på skrå, något som Continental RaceKingdäcken på Dr.Z har lite svårt för.

Den känns väldigt kvick, direkt och är sjukt rolig att cykla. Man får den precis dit man vill med full kontroll. De lätta och stadiga Crossmaxhjulen från Mavic tål som sagt en hel del och även på denna var de spikraka efter testet.

 

Rose
Hydrauliska skivbromsar på en racer i kolfiber

Förutom mtb fanns där också en hel del landsvägscyklar. En blickfångare var deras skivbromsförsedda racer med antingen aluminium- eller kolfiberram. Vi får se om det kan bli tillåtet med skivor på landsvägscyklar framöver, i sådana fall är i alla fall Rose redo! Där fanns också en skivbromsförsedd cyclocross, dock bara med aluminiumram i dagsläget.

Dagen börjar lida mot sitt slut och tyvärr finns det inte tid för ytterligare provcykling. Skulle man få välja skulle man gärna stannat en… eller två veckor och provat samtliga cyklar. Men det får räcka för den här gången. Rosecyklarna har överraskat vad det gäller kvalitet och smarta lösningar. Den som köper en Rose får oerhört mycket cykel för pengarna. Det man får offra är möjligheten till den hjälp en handlare erbjuder vad det gäller bland annat montering och service. Hotellets tvättmaskin överraskade inte nämnvärt och vi lämnar Kirschberg med skitiga kläder men ett stort leende på läpparna tack vare cykling på fina cyklar i en sagolik natur.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.