Världens snabbaste cyklister

Fakta 17 Maj 2013

Att cykla fortare är nog de flesta cyklisters önskan, men frågan är om alla har modet att cykla lika fort som de allra snabbaste. Vi har gjort en kort sammanställning över några av de världsrekord som har registrerats.

Allra snabbast på en flack bana verkar ha varit holländaren Fred Rompelberg som cyklat i 268 km/h, men då har han legat i lä bakom ett motorfordon.

Den som cyklat snabbast av alla utan motoriserad hjälp är kanadensaren Sam Whittingham som kommit upp i 133 km/h på flackt underlag. Sam var också tidigare rekordhållare över en timmes cykling men fick för några år sedan se sig slagen av Schweizaren Francesco Russo som cyklade 91,56 km på en timme.

Samtliga ovan nämnda rekord är slagna på olika typer av specialbyggda liggcyklar. Vi har inte lyckats hitta några rekord för maxfarten på vanlig cykel, men entimmars rekord som är satta på cyklar och med utrustning som är godkända av UCI finns. Allra snabbast på en standardcykel utan draghjälp är Ondrej Sosenka som 2005 cyklade 49,7 km under en timme. Med tempocykel med täckta hjul, aerostyre och hjälm har Chris Boardman rekordet från 1996 med 56,375 km på en timme.

Vem som är Sveriges snabbaste cyklist, vill vi gärna ha er hjälp med. Vi tror att vi har en het kandidat i Anders Sandkvist från Bollnäs, men det finns kanske andra snabba cyklister också. Hör av er till oss så skall vi se om vi inte kan utse Sveriges snabbaste cyklist.

Anders har en snygg video utlagd på YouTube som vi bjuder på.

4 kommentarer

Magnus Billberger 18 Maj 2013

En Milan SL med ”lock” över cockpit är bland de snabbaste velomobiler (trehjluing) som kan köpas kommersiellt. I Falun-Borlängetrakten lär ska finna en cyklist som har en tvåhjulig kåpad cykel och han borde vara en het kandidat också när det gäller snabbast alla kategorier.

Det vore dock på sin plats att i utnämningen av snabbast göra åtskillnad på olika cykeltyper: helkåpa, bakkåpa och utan kåpa samt kanske även att man ger en egen lite klass åt cyklar som klarar UCI:s regler. Låt säga att vi har en stark cyklist som kan mata på med 300 W under lång tid. På en UCI-cykel klarar hon 39km/h. Om hon levererar samma effekt på en liggracer (se t ex http://www.troytec.de) så skulle hon göra 50 km/h och i Anders Sandqvists Milan skulle effekten räcka till närmare 55 km/h. Beräkningar gjorda med hjälp av http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Själv har jag sedan nyligen en liggracer modell Optima HighBaron. En snabb cykel, men långt ifrån den snabbaste liggracern i landet. Håller fortfarande på med inlärning, men kan konstatera att jag under neutrala förhållanden (flackt och ingen vind) är 20% sanbbare än på en UCI-cykel.

Svara
Jan Almkvist 18 Maj 2013

En snabb Streamliner i området? Berätta gärna mer Magnus!

Svara
Magnus Billberger 20 Maj 2013

Jag får ta tillbaka det där om strealiner (tvåhjulig med kåpa). Har kollat upp med min ”källa” och luskat ut att det handlar om en Quest från Borlänge. Därmed är även jag inne på att satsa mina pengar på Anders Milan.

Svara
Jan Almkvist 19 Jul 2013

Nu räcker det inte med en snabb cykel. Jag tvivlar på att det finns någon cyklist i Sverige som slår Anders även om dom skulle åka i en Streamliner.

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.