Vad är fett och är det farligt?

Kost/Hälsa 18 Sep 2013


Fett

Igår skrev vi om hur du ska göra för att bli av med fettet runt magen, idag går vi ett steg djupare och undersöker vilka typer av fett det finns och om det faktiskt är så farligt som media många gånger vill få oss att tro.

Fett är ett omdiskuterat ämne, och vårt förhållande till fett i maten är väldigt styrt av opinionen i media och reklam vilket oftast skanderar ut budskapet – ”Fett är farligt för dig!” – oavsett vart det kommer ifrån och i vilka mängder du konsumerar det.

Tyvärr är detta en väldigt förenklad och felaktig ståndpunkt. Fett är en nödvändig och viktig del av din kost. Varje cell i din kropp omsluts av ett membran gjort av proteiner och lipider (en sorts fett). Därför skulle dina celler, och du själv, bara bli en pöl med kemikalier på golvet om du inte hade något fett i kroppen.

Missförståndet bygger på den kraftiga ökningen av hjärt- och kärlsjukdomar som vi sett i en stor del av världen under de senaste årtiondena, och en förenklad syn på fett i pressen. Det finns en stark koppling mellan hjärt- och kärlsjukdomar och överkonsumtion av mättat fett och transfetter (omättat fett med transisomerade fettsyror), men det har skapat en tro hos många att allt fett är farligt.

Det går inte ens att säga att dessa fetter är direkt orsaken till sjukdomarna. Fulani-folket i norra Nigeria har en kost som är extremt rik på mättat fett (runt 25 procent), ändå visade en studie gjort 2001 att de hade en väldigt liten risk att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar – troligen beroende på deras aktiva livsstil och ett sammantaget lågt energiintag. Det är alltså inte själva fettet som är det farliga, men överkonsumtionen av dessa typer av fett tillsammans med andra energikällor kan leda till allvarliga sjukdomar. Som vanligt gäller det att balansera intaget.

De flesta missuppfattningarna när det gäller fett beror på okunskap om hur fettet används i kroppen. Här ska vi titta lite närmare på olika typer av fett och deras funktioner.

Vad är mättat fett?
Det mättade fettet är fettfamiljens svarta får. Som vi redan har sett så är konsumtionen av mättat fett starkt sammanlänkat med förhårdnade och igensatta blodkärl och hjärtsjukdomar. Mättat fett hittas vanligen i animaliska produkter (mejeri och kött) och är oftast i fast form i rumstemperatur. Om du äter en genomtänkt kost med minimalt med processad mat finns det inte någon anledning att dra ner på det mättade fettet – faktum är att det till och med kan vara bättre att äta till exempel smör än ett substitut baserat på transfett, i alla fall så länge mängderna är rimliga.

Vad är enkelomättat fett?
Enkelomättat fett hittar du oftast i nötter och fröer, samt olja från dessa produkter. Det är en fettsort som är känt för att ha lägre innehåll av LDL (dåligt) kolesterol. Dess förmåga att öka mängden HDL (bra) kolesterol är fortfarande ett hett debatterat ämne, och finns med bland de fetter som anses kunna orsaka sjukdomar. Oleinsyra har till exempel visat sig förbättra minnet och sänka blodtrycket, men samtidigt har det också associerats med ökad risk för bröstcancer. Återigen är lagom bäst.

Vad är transfetter?
Transfetter är en riktigt farlig medlem i fettfamiljen. Transfetter uppstår när enkelomättat- eller fleromättat fett hydreras (tillförs vätemolekyler) för att förlänga hållbarheten. Transfetter är en bieffekt när inte hydreringen fullbordas. National Academy of Sciences (NAS) i USA gick 2002 ut med att ”transfettsyror behövs inte och tillför inget hälsosamt för människan”, och man konstaterade också att transfetterna höjde nivåerna av LDL (dåligt) kolesterol och sänkte halterna av HDL (bra) kolesterol. Vilken typ av mat bör man då undvika? Kakor, tårtor, bakelser, de flesta typer av choklad och processad mat i allmänhet och snabbmat i synnerhet.

Vad är fleromättat fett?
Fleromättat fett hittas vanligtvis i spannmål, fisk och skaldjur, och i familjen fleromättade fetter hitta vi också de essentiella omega-3 fettsyrorna ALA, EPA, DHA samt linolsyra som är den viktigaste omega-6 fettsyran. Dessa fettsyror kallas essentiella eftersom de, till skillnad från andra fetter, inte kan bildas i kroppen. En del människor försöker höja sina nivåer av omega-3 genom att äta tillskott, men relativt ny forskning har antytt att odlad omega-3 från växter (till exempel nattljusolja) inte har samma biologiska effekter som omega-3 från fisk.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.