Trek Remedy 8 Trampeffektiv trailhoj för tekniska turer. Pris: ca 28 999 kr

Fulldämpade 27,5" 4 Jul 2015
Jesper_Andersson_DSC_3225
Trek brukar få till geometrier som är väldigt lättcyklade och förutsägbara och Remedy 8 är inget undantag.

Sist ut bland helaberget-cyklarna har vi Treken. Liknande färgsättning som på Focusen även om Treken har en blank och inte matt lack. En smart detalj på ramen är det skydd som sitter undertill på diagonalröret. Just här brukar ramar nötas en hel del till följd av stenar som slår upp från framhjulet, likaså kedjestaget är försett med skydd i lite tjockare gummimaterial. Höljena för fram- och bakväxeln går invändigt genom ramen och det till bakväxeln kommer ut strax framför vevpartiet, det till framväxeln kommer ut i närheten av sadelstolpsklämman för att sedan gå ner till växeln. Bromsslangen till bakväxeln går på utsidan av ramen vilket vi uppskattar. Intern dragning av bromsslangar gör det lite krångligare för den utan en cykelverkstad att pilla hemma. Det är ju i och för sig sällan man behöver göra något med en bromsslang men som det ser ut nu är det väldigt enkelt att serva och byta ut en eventuellt skadad broms.

 

Ett effektivt länkage med dämparen centralt placerad.
Ett effektivt länkage med dämparen centralt placerad.

Vid en snabb titt kan även ramens utformning och geometri påminna en hel del om den på Focusen, men det finns ett par skillnader som gör att cykeln upplevs något annorlunda. Treken har ett annat typ av länkage där dämparen ligger mer centrerad över vevlagret. Det hjälper sannolikt till att bidra till den välbalanserade känslan i cykeln. En stor skillnad mot de två tidigare all-mountaincyklarna är att den här inte är utrustad med höj- och sänkbar sadelstolpe, varför är lite utav ett mysterium. I övrigt känns det som en cykel som verkligen uttrycker ”Kör mig hårt och ge mig vad jag tål” med en stadig ram och massor av fjädringsväg.
Styre, styrstam, sadel, sadelstolpe, däck och hjulen är alla av märket Bontrager, Treks egentillverkade prylar. På den här har de satt lite enklare komponenter men som säkerligen kommer hålla för en hel del misshandel istället. Bontrager tillverkar även lätta komponenter men här känns det vettigare att prioritera funktion och hållbarhet, vilket de också gjort. Styret är brett och styrstammen kort, precis rätt recept för att skapa en lättcyklad känsla med god kontroll. När vi ändå är inne på ämnet kontroll så erbjuder de breda och välmönstrade däcken en hel del av denna vara. I lösa underlag kan man oftast hitta mer fäste om man skulle vilja genom att luta cykeln och åka mer på de stora kantnabbarna. Den känns lättare och smidigare än Focusen även om den har en bit kvar till det kvicka i Lapierren. Det är kanske där den passar bäst egentligen, någonstans mellan Lapierren och Focusen. Där hade vi i alla fall placerat den om sadelstolpen hade varit höj- och sänkbar.

 

Intern dragning av vajerhöljena och bromsslangen utanpå.
Intern dragning av vajerhöljena och bromsslangen utanpå.

Även dämpningen landar någonstans mellan de två tidigare nämnda hojarna. Framgaffeln är av samma typ som på de andra helaberget-cyklarna men bakdämparen i kombination med länkaget upplevs effektivare för ”normal” cykling än det på Focusen. Det är lätt att hitta vredet och går snabbt att ställa om mellan de tre lägena Climb, Trail och Descend.
Trek brukar få till geometrier som är väldigt lättcyklade och förutsägbara och det här är inget undantag. Med dämparna i trailläget tar man sig fram smidigt och behagligt. När höjdmetrarna börjar ticka nedåt slår vi om till Descendläget och kan inte annat än att njuta av körupplevelsen. Man cyklar kontrollerat och upp-
levelsen är att det går förhållandevis lugnt och mjukt. Den är lagom brutal för att man ska kunna ha skoj även utan större berg. Jämför man med Focusen så kräver den nästan lite busigare åkning för att man verkligen ska utnyttja det roliga som finns inbyggt i cykeln. Den ligger ungefär 400 gram under Focusen men tack vare det effektiva länkaget känns den snarare 1500 gram lättare. Sätter man dämparna i Climbläget är det inga större problem att köra längre turer. Liksom Lapierren är det inget man väljer om man har för avsikt att köra en långloppsbana eller för den delen en cross countrybana snabbt men den är fortfarande mer lättcyklad än vad utseendet skvallrar om.

Testen är en del av en test av 5 stycken fulldämpade 27,5″-cyklar som publicerades i Allt Om MTB 3:2015. Läs hela testen på webben.

Testredaktör och foto: Jesper ”Jeppman” Andersson.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.