Testkört – Merida Multivans teamcyklar

MTB 16 Feb 2013

Merida_multivan_text2Merida visade tidigare i veckan upp sina nya tävlingscyklar för sitt MTB-lag Merida Multivan, AlltOmCykel var på plats på Mallorca och testade skönheterna.

Merida fortsätter sitt samarbete med SRAM på MTB-sidan och i princip alla deras tävlingscyklar för 2013 kommer vara utrustade med deras XX1-drivlina. Den här gruppen kommer att användas i princip på samtliga tävlingar med undantag av några få maratonlopp där XX-systemet med dubbla klingor kommer att användas.

Den 11-växlade 10-42 XX1-kassetten skall täcka alla nödvändiga utväxlingar för cyklisterna under övriga tävlingar, och man kommer alltså köra med endast en klinga fram. Det minskar inte bara vikten genom att man kan slopa en eller två klingor, växelförare, vajer och växelgrepp. Den största vinsten kommer enligt Meridas chefsdesigner Jurgen Falke vara att man genom väl genomtänkta konstruktioner i princip helt kan minimera risken för kedjehopp.

Merida_multivan_text1

På gaffelsidan har RockShox fått ersätta de tidigare DT Swiss-gafflarna. ”De fungerar bra ihop med de SRAM och Avid produkter som vi använder i övrigt”, kommenterar Falke. Falke anser också att de lock-outsystem som RockShox erbjuder är överlägsna när det gäller funktion och tillförlitlighet.

Även på hjulsidan har Merida bytt leverantör och numera ligger det Fulcrumhjul på Multivans cyklar. I debatten om hjulstorlekar har Merida nu beslutat att helt utesluta 26” från sina tävlingscyklar, framför allt av serviceskäl, och numera kommer deras Multivancyklister få välja mellan 27,5” eller 29”.

De hjul som låg på de testcyklar som vi fick testa på Mallorca var med aluminiumfälgar, men laget kommer att köra på kolfiberhjul som kommer att väga in under 1100 gram för ett 29” hjul, vilket är hela 300 gram mindre än Mavics Crossmax Ultimate. Dessvärre kommer dessa hjul inte att finnas tillgängliga på marknaden under 2013.

Merida_multivan_hardtailCyklarna som cyklisterna kommer att kunna välja mellan är en hardtail och en fulldämpad 29” – Big.Nine och Big.Ninety-Nine – samt en 27,5” hardtail – Big Seven.
Utöver lackeringen är det inte mycket som skiljer Big.Nine från föregående årsmodell. Ramen väger in på 1 100 g vilket enligt Falke är maxgränsen så länge man vill hålla sig till tillräckligt grova rör och en effektiv geometri. Båda harttailcyklarna är utrustade med Flexstay, en speciell konstruktion där man varvar kolfiberna med ett flexibelt biologiskt material i kedjestag och den bakre gaffeln för att få lite vibrationsdämpning där. Samma funktion finns även i Lampre-Meridas landsvägscyklar där det var lättare att känna effekten.

Merida_multivan_hardtail2För ett år sedan visade Merida upp en prototyp av Big Ninty.Nine, då i aluminium. Nu har man en komplett ram helt i kolfiber som inte väger mer än 1850 gram exklusive dämpare. Trots att Big Ninety-Nine har två separata trianglar är styvheten i vevhuset upp till 50% högre än på Big.Nine och Big.Seven.

Big Ninety.Nine är verkligen en cykel som är ger cyklisten vad hen behöver. De stora hjulen sväljer de flesta ojämnheter och fjädringen äter upp resterande. Merida har också en förhållandevis kort hjulbas för att vara en 29” cykel vilket gör cykeln väldigt smidig i terrängen. Några som fick testa Big.NinetyNinen och var lyriska över dess kapacitet var Meridacyklisterna Håkan Löfström och Kajsa Snihs. Merida_multivan_hardtail_SnihsTrots att Kajsa inte är speciellt lång hade hon inga problem att hantera de stora hjulen tack vare den kompakta ramen. Dessvärre verkar det inte som att någon av Meridas duktiga svenska cyklister kommer att kunna köra på Big.NinetyNine den kommande säsongen då Merida helt enkelt inte får fram tillräckligt många ramar innan slutet av sommaren.