Testat: Nya Merida Big NintySix

MTB 31 Maj 2015

IMG_25992007 lanserade Merida sin första fulldämpade MTB. NintySix som cykeln då kallades lovordades av kritikerna och vann ett flertal priser och titlar för sina fina egenskaper.

Fyra år senare var det dags igen och 2011 visade man för första gången upp en cykel som var optimerad för två drev fram. NintyNine var en vidareutveckling av NintySix men utöver växelsystemet hade man också flyttat ner den bakre dämparen. Från att ha suttit under överröret på NintySix hade man nu placerat den precis ovanför vevhuset framför sadelröret. Anledningen var att placeringen under överröret gjorde att dämparen och framför allt länkaget fick olika karakteristik beroende på vilken storlek som cykeln var tillverkad i.

Redan ett år senare hände något av en revolution i MTB-världen. 2012 började 29”-cyklarna ta över allt mer och Merida var naturligtvis inte sena med att hänga på trenden, som snart skulle bli standard. 2012 lanserade man Big NintyNine som i princip var en NintyNine konverterad till 29” hjul. Det var en utmärkt cykel för den som ville köra långlopp (marathon), men för tekniska XC-banor var den inte optimal.

Det nya länkaget gör att dämparen sitter lättåtkomlig under överröret och pivotpunkter förblir på samma plats oavsett storlek på ramen.
Det nya länkaget gör att dämparen sitter lättåtkomlig under överröret och pivotpunkter förblir på samma plats oavsett storlek på ramen.

Därför lanserar nu Merida den fjärde generationen fulldämpade MTB och redan vid världscupspremiären i Nowe Mesto för en dryg vecka sedan kunde uppmärksamma entusiaster notera att José Antonio Hermida körde in på en tiondeplats på en helt ny cykel. En vecka senare, helgen som precis tagit slut, lanserade Merida cykeln mer officiellt med ett stort event i samband med världscupstävlingarna i Albstadt. Nu var det inte bara Hermida som fick köra cykeln utan samtliga herrar i Multivan Merida Biking Team var nu utrustade med den nya cykeln.

Big NintySix som modellen heter är en dedikerad XC-cykel, men bara för det betyder det inte att den gör bort sig på ett långlopp, speciellt inte svenska sådana som generellt är något mer tekniska än de långlopp som körs nere på kontinenten.

Nu har man flyttat tillbaka den bakre dämparen till en position under överröret, men för att slippa problemen med olika karaktäristik på grund av olika storlekar på ramen och därmed lite olika lutning på överröret har man skapat ett helt nytt länkage som gör att pivotpunkter alltid sitter på exakt samma plats, oavsett storlek. Bland fördelarna med en placering under överröret kan nämnas att den är enklare att nå om du inte använder remote och kräver ett enklare länkage.

En annan nyhet är att cykeln finns i både 27,5” och 29”, men styrt beroende på ramstorlek. Merida anser nämligen inte att 29” är en lämplig storlek för ramar i storlek small, och på samma sätt anser man att L och XL ramar gör sig absolut bäst med 29” hjul. För cyklister som trivs bäst på en mediumram låter man dock cyklisten själv välja hjulstorlek, medium finns nämligen med både 27,5” och 29” hjul.

Smart Entry kallas det nya systemet som klämmer fast vajern där den går in respektive ut ur ramen, Inne i ramen sparar man vikt genom att låta vajern ligga lös istället för i rör som i tidigare versioner. Skramlet ska man slippa om man spänner vajern, något som Meridas tekniker inte lyckats med på vår testcykel.
Smart Entry kallas det nya systemet som klämmer fast vajern där den går in respektive ut ur ramen, Inne i ramen sparar man vikt genom att låta vajern ligga lös istället för i rör som i tidigare versioner. Skramlet ska man slippa om man spänner vajern, något som Meridas tekniker inte lyckats med på vår testcykel.

En ytterligare nyhet är att samtliga vajrar dras internt, men jämfört med tidigare då man hade små rör internt i ramen som vajrarna drogs genom, och vägde lite extra, har man nu istället tagit fram en ny modell av ingångsadapter som gör att man kan spänna fast vajern och spänna upp den så att den inte ska kunna röra sig och skramla inne i ramen. Ett system som säkert kan fungera om man är noggrann, men som någon av Meridas tekniker inte lyckats med på en av de testcyklar vi provade som led av ett smått irriterande vajerskrammel.

Cykeln är optimerad för 1×11 system, men går att få med andra system om köparen så önskar.

Självklart är cykeln också förberedd för elektroniska Di2 växlar och dropper post, även om de testcyklar vi provkörde och som för övrigt är exakt samma som teamet använder, inte hade någon av dessa finesser.

Teammodellen är utrustad med RockShox inverterade RS-1-gaffel. Inte det lättaste du kan hitta på marknaden, men robust och tillförlitligt.
Teammodellen är utrustad med RockShox inverterade RS-1-gaffel. Inte det lättaste du kan hitta på marknaden, men robust och tillförlitligt.

När nya Big NintySix når butikerna, förhoppningsvis i höst, kommer de att finnas i fyra olika ramversioner. CF5 är Teamversionen och är självklart byggd med bästa kolfiber rakt igenom. CF3 är den näst dyraste versionen och har samma baktriangel som CF5 men lite billigare kolfiber i framtriangeln. CF A är den billigaste kolfiberversionen med samma framtriangel som CF 3 (billig kolfiber) och en baktriangel i aluminium. Utöver dessa tre kolfibermodeller kommer det också finnas en aluversion med benämningen Lite där båda trianglarna är byggda i aluminium men med samma kolfiberlänkage som på de andra modellerna.

Sån är den att köra
Vi fick möjlighet att testa nya Big NintySix, i samma utförande som Multivan Merida Biking Team använder i världscupen, under ett maratonlopp över 46 km i tyska Albstadt. Loppet var kanske inte optimalt för den här typen av cykel då cirka 45,5 km av banan kördes på asfalt och grusvägar av varierande kvalitet. De sista 500 meterna utgjorde dock av en skön singeltrack utfört med en del rötter och hopp. Det kändes lite som att vi blivit utrustade med granatkastare till en armbrytningstävling, men cykeln är utan tvekan riktigt skön att köra på. Om några av världens bästa MTB-cyklister anser att den är bra nog för att köra i världscupen kan man knappast förvänta sig något annat. Vad som är värt att notera är att när man kör dämparna i öppet läge är cykeln extremt bekväm och levererar precis lagom mycket gung och man känner att man verkligen flyter fram på stigar och vägar. När man sedan trycker in remoten till lock-outen, som låser både fram och bakdämpare är det som att man bytt cykel. Plötsligt har man en styv och responsiv cykel som skickar vidare varje watt du trycker ner i pedalerna till bakhjulet. Provocerar du dämparna kan du se att de fortfarande rör sig en del trots låsningen, men jag är ändå beredd att säga att detta nog är den styvaste fulldämpade cykel jag provat i låst läge.

Oket till bakbromsen har flyttat in i baktriangeln för att spara vikt. Att justera och byta bromsbelägg blir lite svårare, men några gram här och några där skapar en lätt vinnarcykel.
Oket till bakbromsen har flyttat in i baktriangeln för att spara vikt. Att justera och byta bromsbelägg blir lite svårare, men några gram här och några där skapar en lätt vinnarcykel.

Teamversionen av cykeln väger in på 10,2 kg utan pedaler, vilket är en bra siffra för en fulldämpad 29” cykel, men tyvärr fick vi inte ta del av några siffror för de andra modellerna. Ej hellre några prisnivåer på vad cyklarna kommer att landa på, men ett rykte säger att Lite-versionen förhoppningsvis ska släppas för under 20 000 kronor i Sverige, om det blir verklighet och den bjuder på samma härliga karaktär som team-versionen kommer det bli ett riktigt bra köp för dig som vill köra fulldämpat men inte spendera en mindre förmögenhet på en cykel.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.