Testat: Nya Cannondale Scalpel SI

MTB 12 Maj 2016

Dagarna innan EM i MTB gick av stapeln slog Cannondale upp ett litet läger strax intill 2014 års SM-bana i XC, vid Hallbystugan i Jönköping. Där hade man visning och provcykling av den nya Scalpel SI, det heldämpade XC-vapnet som nu fått en rejäl make-over. Vi var naturligtvis där, och testade vad den gick för på de flowiga, kuperade, kluriga, och allmänt fantastiska stigarna som området bär på.

Text och foto: Henrik Hågård   

XXC – Extreme Cross Country

Cannondale har gjort en ordentlig analys av vad de var tvungna att förändra på den gamla Scalpelen för att den skulle bli ännu bättre på dagens XC-banor. Det vi då alla har sett, och som diskuterats flitigt de senaste dagarna, är att många XC-banor numera har fullkomligt hårresande avsnitt där det krävs oerhört god förmåga utför för att hänga med och hålla sig på rätt köl. Eller som Cannondale uttrycker det – ”XC-loppen vinns fortfarande i klättringarna, men det blir lättare och lättare att förlora dem när det går utför”. Därför behövde man göra Scalpel bättre utför, och helt enkelt ge den mer trail- eller enduro-kompetens. Extreme Cross Country helt enkelt.

Slappare vinklar, men ändå manövrerbar

Detta har man bland annat gjort genom att ge den en mycket slappare gaffelvinkel än tidigare, 69,5 grader. Hade man behållit samma gaffel som innan hade detta gjort cykeln avgjort segare i styrningen, men tack vare att man också ökat offseten på gaffeln blir cykeln ändå väldigt manövrerbar och lätt att svänga i knixiga avsnitt. En högre offset på en gaffel kan sägas göra så att cykeln vill dyka in i kurvan lite mer, på ett hungrigare sätt än en gaffel med liten offset. Så nu får man framhjulet långt framför sig och får en slapp gaffelvinkel, så att man kan bomba utför, men samtidigt en väldigt manövrerbar styrning för andra delar av banan. Detta påminner om tänket hos Trek, BMC, Cube etc, men Cannondale har tagit det ett steg längre. Ordet man använder är Outfront Geometry.

Mängden trail är det viktigaste måttet för hur benägen att svänga en cykel är, och man kan skapa en viss trail antingen genom brant gaffelvinkel och lite offset på gaffeln, eller som på nya Scalpel – tvärtom. Då slipper man sitta över framhjulet, vilket man inte vill när det bär av utför.
Mängden trail är det viktigaste måttet för hur benägen att svänga en cykel är, och man kan skapa en viss trail antingen genom brant gaffelvinkel och lite offset på gaffeln, eller som på nya Scalpel – tvärtom. Då slipper man sitta över framhjulet, vilket man inte vill när det bär av utför.

Det där SI då?

Innovationerna är helt klart närvarande om vi tittar baktill också, där hela bakänden nu är asymmetrisk precis som på hardtailen F-Si. Det betyder att man flyttat ut navet, framdreven och växlarna 6 mm mot drivsidan till, huvudsakligen för att lösa ett par problem som uppstår med moderna korta kedjestag (På Scalpel SI är de 435 mm).

Korta kedjestag vill man bland annat ha för att få en cykel som är lätt att få runt i kurvor, men det gör det väldigt trångt för framväxel, däck och klingor normalt sett. Med de utflyttade komponenterna slipper man en stor del av detta problemet, och får dessutom ett mycket styvare och hållbarare bakhjul tack vare att ekerspänningen blir jämnare. Hela det här systemet har Cannondale inte patentskyddat, för man hoppas att fler företag ska hänga på tåget, och att det ska leda till ett större utbud av hjul.

scalpel3
När man flyttat ut navet, klingorna och växlarna så blir det mängder av plats för feta däck och flera klingor, trots korta kedjestag som ändå är kraftiga och styva.

Andra saker som är nya är att man nu har en modulbaserad intern vajerdragning, där man kan byta modul beroende på vad man ska ha för vajrar och sladdar. Ovanför den infällda bakdämparen finns det också plats för ett batteri till växelgruppen, så att man slipper ha det i sadelröret och kan ha en sänkbar sadelstolpe istället. Med den här placeringen av bakdämparen kan man också få dit två flaskställ, vilket är långt ifrån fallet på alla heldämpade XC-raketer.

Intern vajerdragning med ett flexibelt modulsystem.
Intern vajerdragning med ett flexibelt modulsystem.
Den här nya infästningen av dämparen är inte bara snygg, utan också viktig för att kunna köra med dubbla flaskställ. Innanför kan också gömma ett batteri.
Den här nya infästningen av dämparen är inte bara snygg, utan också viktig för att kunna köra med dubbla flaskställ. Innanför kan också gömma ett batteri.

Nog med tech-talk – hur är den att cykla på?

Efter ett par timmar på stigarna är vi oerhört imponerade av den nya Scalpel! Ombyggnaden av framänden leder faktiskt till precis det som utlovas, för cykeln är extremt trygg och säker i de riktigt luriga utförslöporna, samtidigt som den känns väldigt smidig i knixiga partierna med svängar hit och dit hela tiden. Det är en väldigt positiv känsla att inte sitta så mycket över framhjulet när det går utför, men det gör också att cykeln känns tryggare när man bara kör över hinder på platt mark. Ändå är cykeln som sagt smidig, så det blir ett väldigt fint omdöme för den nya Scalpel –  cykeln som står redo när XC goes Downhill.

Nya Scalpel kommer finnas som 27,5:a i storlekarna S-M, och som 29:a i M-XL. Den finns i en mängd olika varianter, från AL 5:an för knappt 30 000 kronor till monsterhojen Black Inc för 120 000 kronor.

scalpel1_webb

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.