Testat: Lapierre Prorace 5 29

MTB 16 Apr 2015
La_Pierre_DSC_1300_utvald
En cykel som både är snygg att se på samtidigt som den är stadig och lättcyklad.

Lapierre är enligt en text på ramen utvecklad och designad i Frankrike sedan 1946. Det har såklart hänt en hel del sedan dess och det här är en riktigt snygg cykel med spännande design. Stagen i bakre triangeln har ett utseende som är svårt att förklara i både text och bild och för att en rättvis bild skall kunna ges krävs det att man ser ramen på riktigt. Stagen är svängda på ett vackert sätt och de bidrar inte bara till en snygg design utan även en god funktion. Dels gör det ramen vridstyv samtidigt som den behåller en hel del komfort, plus att det är gott om utrymme kring hjulet vilket gör det enkelt att rengöra cykeln. Det faktum att ramen är tillverkad i kolfiber möjliggör inte bara spännande former utan tillför också cykeln en del komfort samtidigt som vikten hålls ner. Tyvärr så är den här cykeln försedd med extremt tunga hjul, så pass att den trots kolfiberramen är tyngre än de med aluminiumram.

Vi hade lite otur med cykeln vi fick testa, framgaffelns lock-out kastade in handduken efter bara en timmes cyklande i förhållandevis enkel och jämn terräng. Resultatet blev att gaffeln alltid stod i Climbläget och således var konstant låst. Självklart har inte det här något med cykeln i sig att göra och inget Lapierre på något sätt kan rå för. Men vi blev rätt förvånade då vi sedan tidigare levde i tron att Fox-dämparna kanske är de mest pålitliga och robusta gafflarna på marknaden. Gaffeln är liksom den på Specializeden en såkallad Fox CTD med tre lägen för att passa de tre situationerna, Climb-Trail-Descend. Skillnaden är att man istället för ett vred ovanpå högra gaffelbenet har ett reglage på styret.

Framhjulet sitter med en vanlig snabbkoppling och vi hade hellre sett den lite grövre och stadigare lösningen med en 15 mm genomgående axel som effektivt stagar upp gaffelbenen. Baktill sitter hjulet stadigt och ordentligt med den lite nyare 12x142mm standarden så vi frågar oss lite varför man hänger kvar med en vanlig snabbkoppling framtill.
När det är dags att bromsa så görs detta med bromsar från Avid. Den är försedd med en 180 mm skiva framtill och en 160 mm skiva baktill. ­Bromsarna har en distinkt och precis känsla och kräver ingen inkörning utan nyper bra redan vid första inbromsningen. Avidhandtagen är lite längre än de på Shimanobromsarna och de går självklart att justera hur långt ut från styret handtaget ska börja ta.

Växla gör man med hjälp av komponenter från Shimano. Baxväxeln är en Shimano XT utan det extra vredet som återfinns på bakväxeln ombord på Specializeden. Framväxeln är en Shimano Deore och reglagen är av ett enklare slag. Växlarna fungerar bra och gör det de ska utan några konstigheter. Kedjan slår en del mot kedjestaget men skramlandet dämpas något av gummit som är fäst på kedjestaget. Vevpartiet med dess 24 och 38-klinga gör att det går både lätt uppför och snabbt utför. Kassetten är en 11-36 och ger stora valmöjligheter som passar både för cross country och långlopp.

Styre, styrstam och sadelstolpe är tillverkade av Easton och här finns det inga konstigheter. Sadelstolpen är 31,6 mm i diameter och skruvas fast med hjälp av en 4 mm insexnyckel.
Den enda ordentliga bristen på den här cykeln är hjulen och däcken. På en så i övrigt fin cykel hade vi gärna haft lite lättare hjul och likaså lättare däck. Mönstret på Schwalbes Rapid Rob påminner en hel del om det på Racing Ralph men däcket känns billigare och tyngre. Även om mönstret kanske gör att man tar sig fram bra i lera och grus så saknar de det där greppet man får över t.ex. rötter och sten med Racing Ralphs mjuka gummi.

En fundering som uppstår kring den här cykeln är varför den enbart är förberedd för ett flaskställ. Det hade inte varit några problem att få plats med två!

Lapierre Prorace 5 har ett vackert och tilltalande formspråk.
Lapierre Prorace 5 har ett vackert och tilltalande formspråk.

Känslan
Det här är en cykel som går väldigt stadigt. Det är oklart om det är gaffelvinkeln eller de tunga hjulen som bidrar mest till detta faktum men den går som tåget. Den är väldigt förutsägbar och man behöver aldrig bli överraskad över hur den beter sig, oavsett underlag. Det är en egenskap som lämpar sig bra för motionärer och den som vill ha en lätthanterad cykel. Men vill man ha det där rappa, roliga och lite nervösa så skulle vi välja en annan hoj. Frågan är hur den skulle uppföra sig med lättare hjul? Kanske skulle det ge den lite livligare karaktär. Den lämpar sig i dagsläget bäst för långlopp men skulle man kosta på sig ett par lättare hjul som svarar snabbare på igångdrag skulle den även vara vass i cross country.

Så länge lock-outen fungerade var det en bekväm och bra detalj. Lock-out från styret känns som ett hjälpmedel man kanske klarar sig utan men som underlättar en hel del och när man har det använder man det hela tiden. De tre lägena funkar bra i respektive situation och direkt när den slutade fungera kände man sig rätt begränsad.

PLUS
En extremt förutsägbar och lättcyklad mountainbike.

MINUS
Tunga hjul och ramen är bara förberedd för ett flaskställ.

KÖP OM…
Du vill ha en cykel med en snygg design, som är stadig och robust utan att för den skull vara tråkig.

PRIS
ca 19 990 kr

Denna test publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 4-2014 i testen Fyra 29″ hardtails som går att växa i.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.