Test: Laga tubeless-punka med samurajsvärd Sahmurai s.w.o.r.d är smidigt att både använda och förvara

Prylar 22 Sep 2016
Såhär kan man inte ha det!
Såhär kan man inte ha det!

Häpnadsväckande ofta lyckas tubeless-geggan – som varje mtb-cyklist med självbevarelsedrift såklart har i sina däck – täta hålen som kan uppstå. Men ibland är hålet för stort, och geggan sprutar hjälplöst ut ur däcket, medan placeringen i tävlingen ryker all världens väg. Många börjar här gräva i ryggfickan efter en slang att rädda situationen med, men detta är en dålig lösning som tar tid. Som ett svar på problemet har det dykt upp olika lagnings-kit där man lagar hålet i däcket med gummi-klet, utan att demontera själva däcket. Ett av dessa kit är det så kallade Sahmurai S.W.O.R.D (super wicked original repair device), som också erbjuder en väldigt listig förvaringslösning. Den ersätter nämligen dina vanliga styrändspluggar!

2

 

 

1a
Det ser inte lovande ut…

Så gör man
När tätningsvätskan börjar spruta hej vilt skruvar du snabbt ur de två verktygen ur styrändarna. Den runda spetsiga ”filen” är en brotch, alltså ett verktyg som gör hålet i däcket lagom stort för den kladdiga gummikorven. Brotchen drar du fram och tillbaka ett par gånger i hålet, innan du med det andra verktyget trycker ner gummikorven en bit, och drar upp verktyget igen. Då sitter gummibiten fast, och hålet är ihopnitat. Om man har en kniv eller något liknande med sig kan man trimma ner korven en aning, men man behöver inte göra det, utan det är bara att köra.

 

5
Snart fixat!

Enkelt men genialt

Det som verkligen sticker ut med just den här produkten är hur smidigt man kan förvara den. På plats i styret tänker man inte på att den sitter där, men när man behöver den går det på ett par sekunder att skruva ur grejerna ur styret och laga hålet. Om man sedan tjongar i en kolsyrepatron, så behöver man knappt tappa sin klunga innan punkan är lagad. Vikten är under 30 gram, så det är heller inget bojsänke vi talar om.

 

6
Bara att köra!

Funkar den?

För att verkligen sätta den på prov tog vi fram sjutumsspikarna, och när vi ryckte ur spiken sprutade geggan ur däcket! Men, det var ändå ingen match för samurajsvärdet. Väl på plats sitter också lagningen ordentligt, och det förefaller vara en lagning som håller i längden. De mil vi kört har inte varit några problem, men vi lyckades med illvilligt och välriktat våld sabba lagningen för hand. Om man klipper ner korven väldigt kort, så går det nämligen att peta ner den i däcket med en vass sten och lite god vilja. Alltså ska man nog helt enkelt inte klippa den superkort, och hålla sig till att cykla med lagningen istället för att med berått mod försöka förstöra den.

Gummikorven som vi laddat verktyget med och monterat i styret har också hållit sig fräsch, så det är inget man behöver byta i tid och otid. Verktygen satt dessutom ordentligt fast i styret, trots att det var lätt att lossa dem när man så önskade. Funktionen är med andra ord utmärkt.

 

3
En av de stora fördelarna är att man inte glömmer dem, eftersom punka oftast sker när man glömt grejerna hemma.

Meriterade cyklister bakom produkten

Namnet kommer från upphovsmannen Stefan ”Sahmurai” Sahm, som vunnit Cape Epic flera gånger. I Sverige är distributören Right for bike (www.rightforbike.se), som består av svenska mästaren i långlopp och flerfaldiga Cykelvasavinnaren Jennie Stenerhag tillsammans med sin far. För information om var man får tag på sitt samurajsvärd kan man gå till förteckningen över återförsäljare. Priset ligger på ungefär 300 kronor, vilket vi faktiskt tror känns ganska billigt om man får punka under årets viktigaste lopp och lyckas laga den snabbt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.