Specialized ber om ursäkt för Playboy-kampanj

Övrigt 23 Mar 2016
Specializeds huvudkontor går nu ut och ber om ursäkt för kampanjen och säger att det hela var ett lokalt initiativ som ej var förankrat på huvudkontoret i Morgan Hill, Kalifornien.
Specializeds huvudkontor går nu ut och ber om ursäkt för kampanjen och säger att det hela var ett lokalt initiativ som ej var förankrat på huvudkontoret i Morgan Hill, Kalifornien.

Den amerikanska cykeltillverkaren Specialized, som i helgen och början av veckan hamnade i blåsväder efter en lanseringskampanj på en cykelmässa i Berlin, ber nu om ursäkt för att ha använt sig av tjejer klädda i Playboy Bunny-kostymer i sin monter där deras nya elcykel Turbo S Playboy Edition lanserades.

Kampanjen fick stor uppmärksamhet på sociala medier och läsare över hela världen rasade över Specialized tillgrepp.

Nu går alltså Specialized globala marknadsavdelning, baserad i Kalifornien ut och ber om ursäkt.

Slate Olson, marknadschef, säger: ”Vi ber om ursäkt för en nyligen genomförd marknadsaktivitet när vi deltog på Berlin Bike Show med en Limited Edition av Turbo.”

”Specialized står bakom kvinnliga cyklister och vi stödjer inte objektifiering av kvinnor på något sätt, i någon region”.

”I framtiden kommer vi endast att fortsätta bygga på det stora arbete som vi redan gjort för att marknadsföra både kvinnor och män inom cyklingen”, fortsätter Olson.

I en pressrelease som släpptes i samband med kampanjen i helgen, och som också citerades av marknadsansvarig för norra Europa, när vi frågade honom om kampanjen när det stormade som värst i måndags, skriver Specialized att ”När möjligheten att skapa en produkt tillsammans med Playboy dök upp tog vi chansen direkt!”

”Två premiumvarumärken – förenade i ett projekt. Turbo S Edition kombinerar Playboys livsstil, innovativ teknik och den rena glädjen i cyklingen. Vi är stolta över de här 40 unika cyklarna.”

Om cykeln fortfarande finns till försäljning eller är indragen framgår inte av pressinformationen.
Om cykeln fortfarande finns till försäljning eller är indragen framgår inte av pressinformationen.

Specialized har efter det klargjort att marknadsinitiativet var planerat som ett lokalt initiativ utan konsultation från huvudkontoret i Morgan Hill, Kalifornien.

Man förtydligar också att ”detta på intet sätt ursäktar det som hänt eftersom vi måste stå upp för alla beslut som tas på alla marknader.” ”Den här marknadsaktiviteten var tänkt som en lokal aktivitet beslutad av en regional marknadschef, och har aldrig varit uppe för diskussion i vårt globala marknadsteam”.

Men precis som en brittisk utställare som var på plats i Berlin konstaterar i en intervju ”Det kan ha varit en produkt och en kampanj som var tänkt till en lokal marknad, men det försvarar ju ingenting. Speciellt i en tid när något lokalt kan bli globalt bara genom en snabb Tweet”.

Det finns ingenting i Specialized uttalande som säger något om de 40 unika exemplaren med Playboy-emblemet fortfarande finns till försäljning i Tyskland.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.