Skall Gran Fondo Stockholm genomföras mot alla odds?

Nyheter 3 Maj 2014

Svenska Cycling Plus  ringde igår till Polisen för att höra hur det går med tillståndet för Gran Fondo Stockholm, hon som är utsedd att sköta ansökan sa att hon kan inte ta ställning till det hela då hon fortfarande väntar på kompletterande uppgifter från arrangören.

Vi undrade också hur Stockholmspolisen går runt frågan om att trafikförordningen, vilket även Transportstyrelsen och Trafikverket bekräftade för oss i förra veckan, kräver att motionslopp är tillståndpliktiga hos Länsstyrelsen? Detta ville hon inte kommentera mera utan hänvisade till hennes chef, Björn Knutsson.

När vi väl fick tag på honom så ställde vi samma fråga till honom, och fick svaret ”Det behövs inget svar från länsstyrelsen då loppet kommer att gå på cykelbanor och lokala kommunala gator.” Följfrågan blev per automatik – Om loppet skall gå på cykelbanor hur har ni då tänkt lösa säkerheten? Då vände Björn och sa att ”Då arrangören ännu inte har kommit in med de kompletterande uppgifterna har vi inget att ta ställning till, vi saknar fortfarande trafikplan och definitiv bansträckning.”

Gran Fondo Stockholm
Kartklipp över bansträckningen från Gran Fondo Stockholms hemsida.

Med tanke på den debatt som rasat på olika forum där cyklister pekas ut som farliga medtrafikanter som inte visar någon hänsyn, ställer vi oss frågan vad som kommer hända om klungan kör på ett litet barn som leker på sina föräldrars tomt som ligger i anslutning till cykelbanan? Vilka tongångar kommer det att gå i media efter en sådan sak? Lägger arrangörerna någon vikt över huvud taget på säkerheten?

Svenska Cycling Plus är rädda att de håller på att göra något riktigt dumt och farligt, inte bara för de som kör loppet, utan även för de som befinner sig efter banan, men även för cykelsporten i stort. Vi tror inte cykelsporten har råd med en olycka som den vi beskrivit ovan, för vi tror att risken för något sådant är överhängande. Tankarna från tidigare intervjuer med Polisen för någon månad sedan där de beskrev om vad som kan hända om de kör loppet utan tillstånd dyker upp, då sa ju Polisen att först är det ett brott mot ordningslagen, men händer det något så kan rubriceringen bli något helt annat, d.v.s. om någon skadar sig för livet på något sätt.

Är arrangörerna medvetna om detta? Är de beredda att sätta sig kollektivt på bänken i Tingsrätten och förklara varför de körde loppet på cykelbanor? Att hänvisa till regeln ”alla cyklister skall följa trafikreglerna”  är vi rädda att det inte håller, inte när de marknadsför sig att vara ett lopp för elit och motionärer och att det skall vara en upplevelse att cykla loppet. Skall man följa trafikförordningen och vad som gäller när man cyklar på cykelbanor så skall man hålla en sådan fart att man utan problem skall kunna stanna för plötsliga hinder. Kan man det i 35km/h tillsammans med över 2000 cyklister på en cykelbana?

En fråga som även dyker upp är om Svenska Cykelförbundet är medvetna om vad som är på väg att hända, har arrangörerna informerat dem om vad skall ske? Detta med tanke på att SCF har ett regelverk  om vad som gäller vid motionslopp och är SCF beredda på att äventyra att allt cykelsporten kan utsättas för rubrikerna som kan tänkas komma? Bara för att en arrangör mot alla odds prompt skall genomföra ett arrangemang som i princip tappade all fokus i samband med att ansökan drogs tillbaka i februari?

Fotnot: DN publicerade idag en artikel där även de skriver om att Gran Fondo Stockholms start äventyras pga saknaden av ett tillstånd. Enligt DN lämnades det in kompletteringar till ansökan med bl.a. en banprofil på fredag eftermiddag. Svenska Cycling Plus pratade med Björn Knutsson, stockholmspolisen, på fredag förmiddag.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.