Scott Spark 700 RC Snabb, snygg och snuskigt segersugen för 62 995 kr

Fulldämpade 27,5" 4 Jul 2015
Ställer man upp returen får man dessutom det där ettriga och direkta som gör cykelupplevelsen lite roligare.
Ställer man upp returen får man dessutom det där ettriga och direkta som gör cykelupplevelsen lite roligare.

Sist men inte minst har vi ett kraftfullt vapen som man alla gånger skulle vilja ha med sig i en medaljstrid. Vi avvaktar lite med cykelns egenskaper och konstaterar istället att man lagt ned en hel del jobb på att skapa en estetiskt tilltalande ram (så länge man inte är Djurgårdare). Större delen av ramen är mattsvart men med fält av blank finish och en hel del gula detaljer som återfinns på hjul, framgaffel, vajerhöljen och handtag. Scott har valt att trä vajerhöljena för bakdämparens lockout och bakväxeln genom ramen medan bromsslangen ligger öppet utanpå ramen, snyggt och smidigt!
Detta är ännu en cykel där man suttit och pillat ut russinen ur kakan, det visar sig att man hittat en hel liten hög av russin. Valet att kombinera SRAMs pålitliga 11-delade grupp XX1 med Shimanos suveräna XTR bromsar och dämpare från Fox som grädde på moset ger cykeln väldigt tilltalande egenskaper. Med SRAM XX1 kassetten och dess spann från 10 till 42 kuggar finns det oftast en växel för varje tänkbar situation. En stor fördel med SRAM XX1 är att det går väldigt snabbt att byta klinga. Byter man ett steg, från säg 32 till 34 klarar man det sannolikt på samma kedja, men kolla för säkerhets skull med någon som kan om du är osäker. Det är dyra prylar! På den här sitter det en 32 tänders klinga fram vilket fungerar super för cross country men har sina begränsningar för långlopp. Det kan därför vara vettigt att komplettera med en större klinga om du tänkt köra race där hastigheten är hög. XTR-bromsarna är inte de lättaste på marknaden men är istället väldigt pålitliga och har en grym känsla.

Med ett smidigt och lättmanövrerat reglage byter man  effektivt mellan de olika dämparlägena Climb, Trail och Descend.
Med ett smidigt och lättmanövrerat reglage byter man effektivt mellan de
olika dämparlägena Climb, Trail och
Descend.

Stötdämpningen är lite av ett eget kapitel, Fox erbjuder väldigt mycket komfort och prestanda. De är liksom XTR-bromsarna inte de lättaste på marknaden men frågan är om det inte är de tillverkarna som fått till den skönaste gången i sina dämpare. CTD-systemet med sina tre lägen för Climb, Trail och Descend fungerar helt suveränt. Rätt justerat är både gaffeln och dämparen i det närmaste helt stela i climbläget samtidigt som det i Descend dyker upp små bilder av fluffiga moln på näthinnan.

Spännande sadelvariant och en vackert slank ram.
Spännande sadelvariant och en vackert slank ram.

I den här cykeln har man lyckats bygga in en underbar egenskap och känsla. Uppför svarar den och känns nästan som en hardtail samtidigt som den i stök presterar som en cykel med betydligt mer slaglängd, vi är imponerade! Lockouten följer samma grymma mönster. Reglaget har två spakar och styr framgaffeln och bakdämparen i samma veva, en spak för att öppna och en för att stänga. Det kan låta omständigt men egentligen är det bara att börja i stelt läge och när det behövs klickar du till en gång på reglaget, blir det ännu stökigare klickar du bara ytterligare ett steg och då öppnar den helt och hållet. Den går jämt och fint genom den allra stökigaste terrängen, nästan som att den flyter över ojämnheterna. Ställer man upp returen får man dessutom det där ettriga och direkta som gör cykelupplevelsen lite roligare.
Som vi var inne på när vi pratade Corratec så är det en suverän känsla att åka heldämpat och ha däck med mycket grepp. Med Schwalbe Rocket Ron både fram och bak får man gott om fäste utan alltför mycket rullmotstånd. En vanlig variant är annars att man går på ett något mindre mönstrat däck baktill men det här fungerar väldigt bra. Den sätter sig fint i kurvor och uppför är det bara att mata på!
Styre, styrstam och den lite annorlunda sadelstolpen och likaså sadeln är alla tillverkade av Ritchey. Sadeln är försedd med en lite grövre skena än de klassiska två tunna skenorna. Det påverkar inte känslan så att man tänker på det men den är i vilket fall väldigt enkel att justera.

 

Testen är en del av en test av 5 stycken fulldämpade 27,5″-cyklar som publicerades i Allt Om MTB 3:2015. Läs hela testen på webben.

Testredaktör och foto: Jesper ”Jeppman” Andersson.

Jesper_Andersson_DSC_3268_1

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.