Sänk ditt kolesterol

Kost, kropp och själ 19 Feb 2015

Gefäßverengung 2En av vår tids vanligaste orsaker till ohälsa är höga kolesterolvärden. Cykling kan vara ett bra sätt att minska risken för hjärtinfarkt och stroke.

Vad är problemet?
Kolesterol produceras av cellerna i vår kropp, ungefär en fjärdedel produceras i levern. Även om det också finns en del kolesterol i en del matprodukter så har magen relativt svårt att ta upp dessa och upptaget är relativt begränsat. Det gör att mängden kolesterol i maten inte direkt ger några större utslag på nivåerna av kolesterol i blodet. Kolesterolet transporteras runt i blodbanan av lipoproteiner. Det är de så kallade ’low-density lipoproteins (LDL) som är den huvudsakliga orsaken till att artärerna slaggar igen och krymper, vilket i sin tur ökar risken för en hjärtinfarkt eller stroke. HDL (high-density lipoproteins) verkar istället har en gynnsam effekt på blodkärlen och motverkar att artärerna slaggar igen. Läkarna använder kolesterolvärdet mängden HDL i blodet för att beräkna risken för att du ska drabbas av problem med hjärta och blodkärl.

Vad är orsaken?
Högt kolesterolvärde kan vara ärftligt men kan också orsakas av begränsade funktioner i sköldkörteln, njurarna eller levern. Din livsstil kan också påverka dina kolesterolvärden. Genom att minska intaget av mättat fett kan du sänka kolesterolvärdet medan alkohol höjer värdet. Kolesterolets skadliga effekter ökar genom rökning, låg fysiskt aktivitet och stort intag av salt.

Vad kan jag göra åt det?
Cykling har positiva effekter på såväl kolesterolvärdet som nivåerna av lipoproteiner. Är du överviktig kommer en viktnedgång också sänka dina värden, samtidigt som det sänker ditt blodtryck, en utmärkt kombination om du vill minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Studier har dessutom visat att motion och träning minskar de farliga LDL-nivåerna, troligen på grund av produktionen av ett enzym som gör att LDL-proteinerna går tillbaka till levern och ut genom gallan. Det verkar som att ju intensivare träningen är, ju mer påverkar den LDL-nivåerna. Dessutom verkar regelbunden aerob träning höja nivåerna av HDL-kolesterol, något som verkar öka ju längre och intensivare träningen är. Regelbundna distanspass kombinerade med lite backintervaller verkar alltså som ett utmärkt sätt att hålla blodomloppet i topptrim.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.