Sammanfattning av 5 fulldämpade 27,5″

4 Jul 2015

Sammanfattning

Detta är en sammanfattning av vårt test av 5 fulldämpade 27,5″-cyklar från tidningen Allt Om MTB 3:2015.

 

Det här har varit ett intressant och minst sagt roligt test. Att först dra ut och försöka ge en endurohoj smisk och sedan få köra snabbt i skogen är lite utav en dröm. En dröm som tack vare alla cyklarna i testet varit väldigt behaglig. Samtliga cyklar håller en hög kvalitet och oavsett vilken av dessa cyklar du väljer så vågar vi lova att du kommer kunna ha väldigt roligt! För att få ut så mycket roligt som möjligt ur varje cykel bör man dock ställa sig frågan hur man huvudsakligen tänkt cykla. Satsar du på att köra svenska endurocupen så kommer exempelvis Focusen sannolikt göra upplevelsen betydligt mer trivsam än om du körde på Scotten. Omvänt är Focusen kanske inte det optimala valet för dig som har ambition om att passera mållinjen först på ett långlopp. Rätt cykel på rätt plats helt enkelt.
Alla hojarna har några saker gemensamt som vi bara vill reflektera kort över. Man behöver inte gå särskilt långt bak i tiden för att hitta styren med en bredd på runt 580-600 millimeter. Det är klart att man tar mindre vind och de väger något mindre, men de breda styrena erbjuder en grym kontroll. Det kan kanske se onödigt brett ut när de står i en butik eller sitter i en hållare på ett biltak men väl ute i skogen är det guld värt. Kombinerat med en kort styrstam behåller man mycket av det rappa. Känslan när man dundrar på utför och dämparna utför sin magi är obeskrivlig, det är svårt att inte låta mungiporna dra iväg uppåt!
De tre första hojarna drar hyfsat jämnt där Focusen är den vi sannolikt skulle välja just om det var riktig enduro eller enklare downhill som var målet. Den upplevs nog dessvärre lite svampig och klumpig för den som vill ut och köra elljusspår och enklare stigar. Treken är något snällare och känns roligare i enklare terräng. Där får man en cykel som vi skulle säga lämpar sig bra för den som är sugen på att köra mer avancerad terräng men inte kör de köttigaste partierna i full fart ännu. Man har full kontroll bakom ratten och man kommer snabbt in i geometrin. Som vi nämnde tidigare i texten funderar vi lite kring det faktum att den saknar höj- och sänkbar sadelstolpe, vi tror att en sådan hade flyttat upp den här cykeln några steg på önskelistan. Sen har vi Lapierren som sticker ut något, inte bara med sin färg och form utan även med sin prestanda. Inte riktigt lika fet och krallig som varken Treken eller Focusen men som istället vänder sig till en väldigt bred publik. Du har slaglängden och den sänkbara stolpen om du vill köra riktigt fort utför, tryck till på reglaget så att sadeln kommer tillbaka, lås dämparna och du har en hoj som faktiskt är riktigt kul även på stigar av mer cross countryliknande karaktär! Den upplevs betydligt smidigare och är också lättare att få med sig än de två andra endurohojarna. Den känns lite liten i storleken och är du av typen som brukar välja en mindre ram när du ligger mitt emellan två storlekar föreslår vi att du verkligen testar den innan du bestämmer dig.
När det kommer till våra två cross country-raketer så känns de väldigt jämna rent prestandamässigt. Båda känns snabba, följsamma och erbjuder suveränt fäste och komfort när man dundrar fram i skogen. En fördel med Scottcykeln är lockouten som gör att Foxdämparna blir i det närmaste helt stumma när man så önskar. Å andra sidan behöver man bara fundera över framdämparens lockout på Corratecen. Foxdämparna låser bättre i sitt Climbläge än vad Rock Shoxen gör i sitt låsta läge, den kommer alltid att svikta en del. Uppför, på stökiga underlag är det rätt skönt men när man trycker på uppför på asfalt känns det som att Foxen är effektivare. Det är svårt att bedöma effektiviteten i länkagen men båda upplevs i alla fall stela när så önskas, Scotten känns dock något rappare i accelerationer.
Innan det här testet hade undertecknad inte cyklat överdrivet mycket på Scott och jag ska erkänna att jag då och då tänkt att man får betala en hel del bara för märket. Efter att ha provkört Sparken känner jag dock att det är läge att ändra den uppfattningen. Corratec har inte samma starka varumärke som Scott men vi skulle ändå påstå att prestandan i deras mer påkostade ramar håller i stort sett samma höga klass. I det här testet användes en Corratec som plockats ihop från lösa delar. Som komplett cykel finns den med lite olika komponentalternativ, allt ifrån en XT försedd variant till en något kostsammare bestyckning med Shimanos nya elektroniska värstinggrupp XTR Di2. Det faktumet att Scotten ligger på 63 995 med den här prestandan samtidigt som man för en värsting-­Corratec med mekanisk XTR får betala 79 995 gör att vi ändå väljer att placera Scotten ett snäpp högre upp på prispallen.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.