Så mycket får du cykla för att knäcka julmaten

Övrigt 29 Dec 2015
Julbordets läckerheter bjuder till extra cykling i mellandagarnas solsken!
Julbordets läckerheter bjuder till extra cykling i mellandagarnas solsken!

Har du liksom oss njutit av lediga dagar och som skåningen säger ”go mad och möe mad” (översatt ”god mat och mycket mat”) så kanske du också har funderat över konsekvenserna. Man behöver ju inte sticka under stol med att de flesta nog känner att man kanske stoppat i sig en liten prinskorv och skinkbit för mycket under julborden.

Vi satte oss ner för att räkna lite på det där med kalorier in och kalorier ut för att se hur julfrosseriet påverkar vår vikt och träning.

Redan nu vill vi poängtera att nedanstående beräkningar är mycket generella och att de personliga variationerna i både intag, träning och näringsupptag är stora.

Under en normal julafton med lutfisk, julbord, glögg, småkakor och julgodis får du lätt i dig runt 1500 kcal extra mat, vilket är ungefär dubbelt så mycket som en vanlig middag. Det mesta av julbordets läckerheter är ju tämligen fettrika, och fett innehåller ju som bekant mer än dubbelt så mycket energi (kcal) per gram som kolhydrater. Julmaten sköljs ju dessutom oftast ner med både julmust, julöl och kanske en liten stark. Samtliga tre också kända för att vara tämligen kaloritäta, vilket gör att vi gissar att 1500 kcal troligen är i underkant för de flesta julbordsbesökare.

Om de 1500 kcal extra som vi stoppar i oss inte förbränns kommer de att lagras i kroppen som fettvävnad, och ett gram fett motsvarar 9 kcal. Vilket gör att de 1500 kcal blir drygt 160 gram fett (inte riktigt sant eftersom det också går åt en del kalorier i själva omvandlingen). Du får med andra ord sätta i dig runt sex julbord för att gå upp ett kilo, så skylten som vi sett cirkulera på sociala medier stämmer rätt bra – ”Skyll inte på julmaten, du var tjock redan i augusti” – men ett visst extra tillskott ger det ju utan tvekan.

Men hur mycket cykling krävs det då för att göra av med den extra julmaten?
Om du väger runt 70-80 kg kan du räkna med att du gör av med mellan 500-1000 kcal per timme när du cyklar (beroende på ansträngningsnivå). För att förbränna så mycket som 1000 kcal på en timme måste du köra så pass hårt att du troligen inte orkar hålla på så länge som en timme, vi pratar alltså hög intervallfart. Räkna snarare att du ligger runt 500-600 kcal/timme under ett vanligt distanspass. Det skulle i så fall betyda att du måste cykla runt tre timmar extra för att förbränna de extra kalorierna som en dags julfirande innebär.

Men vad gör väl det? Idag skiner solen över nästan hela vårt land, och även om det är lite extra kallt så kommer den närmaste veckan bjuda på perfekt väder för solskenscyklisten som inte räds ett par minusgrader. Så dra på en extra tröja och dina tjocka handskar så är det bara att ge sig ut på ett härligt uppfriskande distanspass. Så problemet är väl egentligen inte så stort, du får njuta av den goda julmaten och sedan göra av med den samtidigt som du gör något som du älskar – cyklar!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.