Provkört: Canyon Spectral AL 9.0 EX

MTB 23 Apr 2014

1397048430984-1acf1mv8vo5mx-800-75Få tillverkare ger så mycket valuta för pengarna som Canyon. Även om du räknar in att du inte behöver betala för en extra mellanhand – Canyoncyklar kan du bara beställa online direkt från Tyskland – så får du en härlig blandning av RockShox, SRAM och Renthals high-end produkter till ett riktigt bra pris.

Ram och komponenter
Canyon Spectral är extremt kort för att vara en all-mountain cykel. Den är så kort att vi nästan fick lite känslan av att vi cyklade runt på en trehjuling med tramporna på framhjulet. Våra testare runt 180 cm känner sig ofta lite ihoptryckta på en mediumram och på den här mediumen kändes det som en BMX.

Vanligtvis skulle vi rekommenderat att du skulle gå upp en storlek och i vårt fall hade en Large löst problemet. Men är du större än så blir det problem eftersom Large är den största storleken. XL finns bara i 29” versionen. En annan faktor är att Canyons storleksguide – som normalt sett fungerar utmärkt och är väl så viktig i Canyons online butik – råder de flesta Spectralköpare till att köpa en för liten cykel.

Men om vi utgår från att du tar hänsyn till ovanstående varning och får hem en prefekt storlek i kartongen kan du räkna med att du har gjort ett riktigt bra klipp.

1397048662092-1ato6lm9jeain-800-75Hantering
Geometrin är väl genomtänkt och framhjulet sitter tillräckligt långt fram för att klara av de flesta problem som dyker upp på stigen.

Drivpaketet är från SRAM och den rekommenderade uppsättningen är ett X01 med 1×11. Hjulen är lätta och fina Roam 50 och gaffeln är high-end Revelation. Det enda smolket i bägaren när det gäller körglädjen är de 2,4 tum breda Continentaldäcken som blir lite väl sega på en så här pigg och rapp cykel i övrigt. Bara att byta plats på fram- och bakdäck gjorde stor skillnad – båda däckmönstren passade bättre så.

Trots den fina kvalitén och alla justeringsmöjligheter på RCT3-gaffeln och Monarch Plus dämparen tog det oss väldigt lång tid innan vi fick till inställningarna på dämpningssystemet. Eftersom cykeln levereras i en låda, får du förlita dig på din egen kunskap för att ställa in den. Om du inte förstås kryper till korset och ber din lokala handlare om hjälp. Men eftersom du redan nobbat honom och den service som skulle ingått om du köpt en cykel av honom, ska du nog räkna med att få betala en bra slant för hens hjälp.

Om du får rätt storlek och lyckas med inställningarna kommer Spectral att bli en trivsam kamrat som du kommer få oändligt många roliga stunder tillsammans med. Dessutom till ett pris som troligen ingen annan kan tävla mot.

Vår testhoj kostar knappt 30 000 kronor, men om du nöjer dig med lite enklare komponenter och hjul kan du få en Spectral för under 20 000 kronor.

1397048699911-vqhfmjgiuzvl-800-75 1397048641120-131iqc1bb9da1-800-75 1397048610299-js2von35ru8t-800-75 1397048533193-9o20m9e6wbrn-800-75 1397048496654-1q8cs04m9qvjd-800-75 1397048470510-c8iq6542hbhc-800-75 1397048448457-1pnuyqvvutb7x-800-75

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.