Överlev festsäsongen

Kost/Hälsa 1 Nov 2013

festCykelsäsongen är över för många, och ikväll är det halloweenfester i var och varannan stuga. Dessutom står alla julfester och julbord för dörren. Som alla vet är inte alkohol kroppens bästa vän, men ibland kan det vara både trevligt och gott med ett glas i trevliga vänners lag. För att du inte skall hamna helt på dekis har vi samlat tre bra tips på hur du skall hantera den kommande tidens alla fester, för att slippa börja om från noll i januari igen.

Var selektiv
Under de närmaste två månaderna kommer det troligen att trilla in en hel del festinbjudningar till olika typer av tillställningar. Det stora antalet kan dessvärre få negativa konsekvenser för dina resultat på cykeln, så var selektiv och gå kanske inte på alla, eller försök i alla fall att sprida ut dem så mycket som möjligt. Om du planerar att dricka alkohol, försök välja ut några där du inte dricker alls, och några där du nöjer dig med ett glas vin eller en öl till maten.

Håll koll på vätskebalansen
Om du tänker dricka alkohol är vätskebalansen lika viktig att hålla koll på för en snabb återhämtning som den är när du är ute och tränar på cykeln. Vi vill inte låta som din mamma, men sikta på att dricka minst ett glas vatten mellan varje glas med alkoholhaltig dryck, och drick minst ett glas vatten innan ni går ut och ett innan du går och lägger dig. Det gör kanske att du får ta en extra sväng till toaletten för att tömma blåsan, men det kommer det vara värt nästa dag.

Godisfällan
Det är inte ovanligt att folk går upp både ett och två kilon över jul och nyår, om du vill undvika det är det smågodiset som är nyckeln, eller rättare sagt att avstå från smågodiset. Du behöver inte avstå från allt vad choklad, nötter, chips och dip heter hela vintern, men tänk på vad du stoppar i dig. Varje bit som du stoppar i dig kräver några minuters extra träning i januari för att bli av med.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.