Vi har provkört en ny crossmodell från Focus

Cross 4 Feb 2014

Focus Mare CXNär jag för Cycling Plus räkning fick möjlighet att åka till Holland för att testa Focus kommande cykelcross  var man spänd över hur det skulle bli. Dock så grusades de flesta av mina farhågor medans en  bekräftades.

För att titta lite närmare på cykeln börjar vi med namnet, den kommer att saluföras under beteckningen Focus Mare CX. Materialet är helt i kolfiber. En nyhet från Focus är att de har minimerat all form av metaller som är vanligt i andra modeller av ramar, det vill säga aluminiumförstärkning i styrhuvudet, sadelstolpsinfästningen etc. De enda ställena jag såg någon form av metall var där vevlagret skall sitta samt skruvarna för det nya unika skyddet Focus tagit fram för att hindra att kedjan hoppar av.
Focus beskrev hur de har kommit fram till att få ramen så pass styv som ändå har klarat av men ändå behållit den låga vikten. En ram i storlek 56 och med traditionella bromsar ligger endast på 895 gram medan ramen för skivbroms väger 30-40 gram mer. Imponerande siffror då en cykelcross hanteras hårt och den kräver mycket av den som sitter på cykeln, jag upplevde cykeln som väldigt trevlig.

Fler nyheter med Focus nya cykelcross är att de har integrerat den genomgående axeln för hjul som är utrustad med skivbroms, nyheten där som hos Focus går under namnet RAT ( Rapid Axle Technology ) har minimerat hanteringen till två grepp och sedan är det klart, vi som var samlade på uppvisningen av cykel blev väldigt intresserade över denna lösning. På frågan om detta även kommer att finnas för cyklar med vanliga bromsar visst inte Focus när teknologin kommer, men de arbetar på att hitta en bra lösning för det. För Focus är det även ett varumärke att även crosscykeln skall ha integrerad kabeldragning.

Vikten hos de cyklar som testade var imponerande låg, OK nu var cyklarna utrustade med top off the line utrustning, gruppen bestod av Sram Red, styre, styrstam, sadel och sadel stolpe var alla från Fi:z´ik, hjulen var av märket Spline RC38C och på dessa satt det Dugasti 32mm tubdäck.  Med denna utrustning så väger cykeln endast 6,77 kg. Det enda som saknades var en flaskställ, och hade det monterats så hade den med all sannolikhet klarat av UCI:s viktkrav på 6,85 kg.

Jag ställde mig lite frågande innan vår testrunda över den smala sadelstolpen som har dimensionen 27,2 mm, detta förklarade Focus med att den ger mer komfort då den bland annat flexar lite när det är som mest stökigast. Nu är ju inte Focus unika med denna dimension utan det är fler och fler märken som återgår till dessa smala sadelstolpar, personligen så föredrar jag 31,6 stolpar, men även där är det nog en vanesak.

Focus Mare CXNär vi testade cyklarna så körde vi runt på en hed i närheten av Hilversum och den innehöll allt som en CX-bana skall innehålla, tvära backar både uppför och nerför, djup sand och mycket tekniska bitar, dock slapp vi hoppa över en massa hinder. Hur var cykeln när man pressade den? Faktiskt så kände jag bitvis ingen skillnad mellan den och någon av mina finare landsvägscyklar som jag har hemma, rapp och svarade fint i tvära kurvor. Vikten gjorde att det inte var några problem att hoppa över rötter och andra småhinder som fanns på stigarna. Om jag skall försöka se något negativt över huvudtaget så var jag lite fundersam över vikten på cykeln och min egen vikt, då jag väger några kilon över 90 kg så tyckte jag att vid utförskörning i de tväraste backarna flexade gaffeln rätt så mycket, man kan jämföra det med en bils ABS bromsar, detta var något nytt för Focus och de hade aldrig sett detta beteende på några av de modeller som de testat, efter att de justerat bromsarna fram blev det lite bättre, även om det vid hårdare inbromsningar fortfarande flexade en aning. Där kanske Focus skall titta på en maxvikt alternativt ta fram en lite tyngre men styvare gaffel även för de som väger lite mer än de som har tävlingsvikt.  Med detta så skulle troligtvis inte detta problem uppstå.

Men i övrigt har jag bra positiva upplevelser med cykeln och står man i valet eller kvalet och skall välja vad man egentligen vill syssla med på en cykel, är valet enkelt. En Focus Mare CX har alla kvalitéer som en landsvägscykel skall ha. Om man har ett hjulpar extra med landsvägsdäck så har man en cykel som utan problem klarar av att köra på de flesta motionslopp, alternativt tävlingar i Sverige. Vill man köra på grusvägar eller stigar så är återigen denna cykel ett ypperligt instrument för detta, och till sist man har en fin vintercykel, sätt bara på skärmar och dubbdäck så är det bara att trampa på.  Så istället för att ha tre, fyra olika cyklar har man allt i en. Bra gjort Focus!

Vilken farhåga jag fick bekräftad? Ja det var för mig enkel, det vill säga att jag håller mig på asfalten, en CX är för mig ett trevligt vinterredskap. Att ge mig ut i backar som har en lutning på 15-20% och täckta med en decimeter döda löv och sedan har en 90 graders tvär kurva var mer än vad jag vågade göra.
Lite tekniska data för cykeln som vi använde:
Focus Mare CX
Focus Mare CX
Ram: Focus Mares CX 895g Skivbromsversionen 922g
Gaffel: Focus DVW MA CX 418g (för vanliga bromsar)
Intergrerat styrlager, Integrerad kabeldragning, Färdig för Di2 och EPS, CX chain guide som håller kedjan på plats och skyddar ramen från kedjan.
Grupp: Sram Red, reglage, växlarm bromsar och vevparti.
Hjul: Spline RC38C högprofil kolfiber.
Däck: Dugasti 32 mm
Sadel: Fizik Arione
Sadelstolpe: Fizik
Styre: Fizik
Styrstam: Fizik
Vikt: 6,77 kg

1 kommentar

Oscar Ekstam 4 Feb 2014

Sen kan man ju använda cykeln till det som den är ämnad för också… tävla på cyclo-cross.

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.