Monstercykeln – Trek Remedy 9.9 27.5 RSL

Prylar 27 Okt 2016

Pris: 71 999 › Trek Remedy vässas inför nästa år med trimmad geometri och längre slaglängd för att ta ett björngrepp om stigen.

Recension-Trek-Remedy

Text: Erol Orhun Foto: Sterling Lorence

Squamish, British Columbia, Kanada. Det är morgon. Vätan som hänger i luften ligger över trakten som en fuktig kall tunga. Över det taggiga bergsmassivet på andra sidan dalen, där det sömniga samhället Squamish ligger, drar moln i femtio nyanser av grått. ”Det här är normalt. Egentligen regnar det mycket mer”, säger fotografen Margus Riga.

Jag tror honom. Trek kunde inte valt en mer mytomspunnen plats för att lansera sina nya trailcyklar: Fuel EX och Remedy. Inför nästa säsong har Trek koncentrerat sig på att förenkla sitt modellutbud. Där man tidigare saluförde Fuel EX och Remedy med både 27,5- och 29-tumshjul har man skyfflat om och strömlinjeformat sitt modell­program.

En konsekvens av det är att Remedy inför säsong -17 enbart levereras med 27,5-tumshjul. Trek har sett över varje aspekt av Remedys geometri och finslipat den. Slaglängden har ökat från 140 till 150 millimeter, styrvinkeln har slackats till som lägst 66 grader jämnt och vevlagret hovrar en halv centimeter närmare marken än tidigare. Trek har också givit Remedy en längre reach med en dryg centimeter i storlek 19.5.

Ramen, som är styvare än både tidigare Remedy och Slash, är konstruerad med dämpsystemet Full Floater. Bakdämparen RockShox RE:aktiv sitter monterad mellan två rörliga punkter, upptill i EvoLink och nedtill i en förlängning av kedjestagen. Active Braking Pivot håller bakfjädringen aktiv under bromsning.

”Treks trail-tuffing Remedy visar vem som är boss”

Men finesserna slutar inte där – MinoLink medger att man skiftar geometrin en aning mellan ett hög/brant- och låg/slack-
läge. Hjulen är byggda kring modern Boost-standard, navbredden ligger på 110 millimeter fram och 148 bak, vilket ger ett starkare och styvare hjul. Alla ramar, oavsett om materialet är kolfiber eller aluminium, kommer med intern vajerdragning – Control Freak på Trek-språk.

Sammantaget betyder alla förkortningar och patenterade namn att Remedy är mer rustad än någonsin tidigare för att rastas på de mest aggressiva och utmanande stigarna du kan hitta. Sa vi att Kanada är känt just för sina legendariska trails?

Att de kan bita tillbaka fick vi tyvärr också uppleva. Undertecknad fick sy ihop ett uppskuret knä och en italiensk kollega fick bita i gruset. Hårt. Åker ni till den här delen av världen för att cykla, så ta med skydd. Så många som möjligt och helst alla ni har.

Cykel? Välj med fördel en Trek Remedy av 2017-års modell. Vi var en samling journalister som fick ta ut Remedy 9.9 ut på bergsstigarna strax utanför Squamish. Toppmodellen 9.9 kommer kittad med SRAMs nya 12-delade grupp Eagle, SRAM Guide-bromsar och en dropper-stolpe från Bontrager som också står för nästan alla andra komponenter som hjul, däck, styre och styrstam.

Det var första gången vi har testat Eagle i skarpt läge, kassetten är gigantisk med ett 50-tänders kugghjul som lättaste växel vilken vi spenderade mycet tid på då vi klättrade en hel del för att vinna höjdmeter och skojiga utförslöpor.

Remedys dämpare var försedda med enkel lock-out vilket vi ofta använde för att få en än mer klätterpositiv upplevelse. De gånger vi glömde låsa dämparna så fungerade Full Floater-länkaget, RE:aktiv-dämparen och RockShox Lyrik-gaffeln tillfredställande effektivt och gungade inte bort alla watt vi mäktade med att prestera.

Den fintrimmade geometrin, med en flack styrvinkel, är en fullträff. Den längre reachen tillsammans med en dropper-sadelstolpe och det aningen lägre vevlagret gjorde att det kändes som att man satt i cykeln istället för på den. En viktig aspekt på kniviga stigar och vi kände i alla lägen att cykeln var på vår sida. Remedy är en riktigt mångsidig cykel som vi ser fram emot att slänga ett ben över på svensk mark.

Specifikation

RAM OCLV Mountain Carbon
GAFFEL RockShox Lyrik RCT3
BAKDÄMPARE RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv VÄXELGRUPP SRAM X01 Eagle 12-delat
BROMSAR SRAM Guide Ultimate
HJUL Bontrager Line Elite 30, Tubeless Ready STYRSTAM Bontrager Line Pro
STYRE Bontrager Line Pro, OCLV Carbon
SADEL Bontrager Evoke 3, titanrails
SADELSTOLPE Bontrager Drop Line 125
VIKT 12,6 kg

Artikeln publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2018

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.