Mental träning som hjälper dig bli av med dina rädslor och oro

Kost/Hälsa 3 Mar 2014

Oavsett om det handlar om att köra snabbt utför, kurvor, trafiken eller en tuff klättring så har vi alla situationer som spelar oss mentala spratt. Dessa mentala spratt gör att vår hjärna hindrar en bra prestation istället för våra muskler.

Men det finns relativt enkla metoder att bli av med de här rädslorna. Fokusera på det som du vill ska hända och inte det som du är rädd för ska hända. Rädslor kommer oftast fram när du förväntar dig att något ska gå snett. Många cyklister vittnar om att de blivit mer rädda tiden direkt efter att de varit med om en olycka eller kört och vält. Under den typen av omständigheter är det lätt att fokusera på själva olyckan, speciellt när de hamnar i situationer som liknar den när olyckan inträffade.

Rädslor bygger på en förväntan om att något kan hända, inte att det händer. Ett sätt att hantera de här situationerna är att försöka programmera om din hjärna och dina känslor kring olyckan. Försök att spela upp situationen igen för dig själv, men ändra på förloppet så att du istället för att välta klarar dig förbi det som orsakade kraschen. När vi mentalt spelar upp ett förlopp framför oss frigörs samma typer av neuroner som när vi faktiskt upplever händelsen på riktigt. Därför har svårt att avgöra i efterhand om det faktiskt har hänt eller om det bara var vår fantasi. Genom att regelbundet spela upp ”lyckosamma” lopp i vårt huvud kommer du snart se fram emot nästa lopp istället för att vara orolig för att det närmar sig.

Va i nuet
Många har säkert upplevt känslan av att vara ”i zonen” och känna flytet. Känslan när allt känns enkelt och du agerar mest på instinkt. Du känner varken stress, oro eller några rädslor. En förutsättning för att komma in i zonen på ett lopp är att vi är i nuet. Zenbuddister brukar säga att negativa känslor kommer när du försöker se in i framtiden. Känslor som skuld och ånger uppstår när du fokuserar på historien. Men ingen av dessa negativa känslor uppstår när vi befinner oss i nuet. Som cyklist kan du se till att du är i nuet genom att fokusera på vad det är du håller på med just nu (hitta en bra rytm eller fokusera på andningen) istället för att tänka på det som kommer längre fram (till exempel den där tunga backen om kommer om ett par mil).

Rätt kroppshållning
En person som upplever att hen är rädd ändrar också sin kroppshållning (sänker huvudet, rynkar pannan osv). På samma sätt som vårt mentala tillstånd påverkar vårt fysiska utseende kan också vår kroppshållning påverka vårt mentala tillstånd. Det betyder att om du intar en kroppshållning som en rädd och osäker person har, blir du också själv mer rädd och osäker. Därför är ytterligare ett sätt att hantera oro och rädsla att inta en självsäkrare kroppshållning. Lyft huvudet, skjut bak skuldrorna och lägg ett leende på läpparna. Då kommer din hjärna registrera att du har ett bra självförtroende och känner dig stark och då blir det mycket svårare att känna rädsla och oro.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.