Lauf – Stötdämpning på isländska

MTB 5 Mar 2015

LaufTR275Stel, dämpad ­eller ett tredje ­alternativ?
En vanlig cykel lämpad för långlopp har ofta runt 80-120 mm slaglängd framtill, på en all-mountaincykel ligger det oftare kring 120-140 mm och kikar man på en downhillcykel är det inte ovanligt med hela 200 mm. Så egentligen är det inte konstigare än att det är en stötdämpad framgaffel även om den har mindre slaglängd än vad vi är vana att se på mountainbikes.
Ska man se till användnings­området så är det kanske inget för cyklisten vars primära mål är att dundra ned för Åreskutan. Vi har pressat den rätt hårt på tekniska stigar, genom stenkistor, tighta kurvor, branta klättringar och en del lite lägre dropp. Faktum är att den funkar i alla dessa situationer även om den kräver en del av cyklisten som måste arbeta aktivt framförallt med överkroppen för att få fram den lätta gaffelns fördelar. En vanlig stötdämpad framgaffel med exempelvis 100 mm slaglängd är både betydligt enklare men också mer förlåtande att cykla med.
På stökiga cross countrybanor är den med andra ord kanske inte det snabbaste och heller inte snällaste alternativet. Däremot skulle den inte bara klara sig bra på de flesta av våra lättåkta långloppsbanor, på tävlingar som exempelvis Mörksuggejakten i Rättvik eller Sveriges största mountainbiketävling Cykelvasan så är frågan om man inte kan spara tid med en islänning jämfört med en vanlig framgaffel?

Så fungerar den
Det kanske verkar som något nytt och revolutionerande men egentligen är konceptet väldigt enkelt. Framgaffeln består av två kolfiberkonstruktioner som är sammanfogade med hjälp av tolv stycken fasta glasfiberblad. När man cyklar över ett hinder trycks hjulet uppåt och tack vare att glasfiberbladen kan böja sig så kan den främre delen av gaffeln förbli opåverkad även om hjulet och den bakre delen rör sig uppåt och nedåt. Hjulet fästs med en genomgående 15 mm axel och sitter stadigt där den sitter. Däremot rör sig den bakre kolfiberkonstruktionen en del i förhållande till gaffelbenen då glasfiberbladen även sviktar lite när hjulet vill vrida sig. När framgaffelns maximala slaglängd på 60 mm är uppnådd går två klackar mot varandra och skyddar på så sätt glasfiberbladen mot skadliga påfrestningar.

laufLämplig även för vintern och smuts
Då själva dämpningen sker genom att glasfiberbladen böjs påverkas karaktären hos framgaffeln inte nämnvärt när temperaturen sjunker. På en vanlig stötdämpad framgaffel där dämpningen sker genom att luft komprimeras kan karaktären påverkas en hel del då temperaturen börjar falla. Likaså fungerar returen på en klassisk framgaffel sämre eftersom viskositeten på oljan förändras en del med temperaturen. Visst blir glasfiberbladen något sprödare i kylan men med största sannolikhet fryser cyklisten sönder före framgaffeln. En annan fördel är att den kräver mycket mindre underhåll än en vanlig framgaffel. En del framgafflar skulle behöva plockas isär och servas flera gånger per säsong för att de ska fungera ­optimalt och få en lång livstid. På den här finns inga packningar, det finns ingen olja och heller inga ­gaffelben som blir repiga av sand och lera. Här räcker det med att man spolar av framgaffeln och ska man hårddra det kanske inte ens det skulle behövas. Varken kol- eller glasfiber rostar särskilt mycket.

Känslan
En lite mer subjektiv bedömning är att det är en extremt rolig gaffel att cykla med. Vi har haft den monterad på en 27,5” hardtail som redan innan gaffelbytet inte gav alltför stora utslag på vågen. Plocka bort ytterligare ett halvt kilo i och med gaffelbytet, allt vad långsam dämparretur heter och du får en cykel som upplevs som en koffeinpåverkad kanin… det vill säga otroligt snabb och studsig. Den är inte lika vridstyv och stadig som en klassiskt dämpad framgaffel och man bör inte räkna med att kunna hålla stumt genom de stökigaste stenkistorna. Dock gör den extremt snabba returen att man kan använda den lite som en hoppstylta, komprimerar man gaffeln precis innan ett hinder och laddar på med ett bunnyjump går det att hoppa galet högt. Den låga vikten gör att det blir väldigt enkelt att placera framhjulet där man vill och under testets gång gjordes en del spårval med spår man aldrig funderat på att köra tidigare. Tack vare en 180 mm skiva och den styva genomgående axeln så får man effektivt stopp på ekipaget så länge man bromsar där det är rakt. Bromsar man hårt in i tighta kurvor så kommer en av få svagheter hos den här framgaffeln fram. Eftersom den kolfiberdel hjulet sitter fast i endast har kontakt med kolfiberbenen genom de tolv glasfiberbladen gör det att en liten rörelse sidledes kan uppstå. Cykeln kan därför få en understyrd karaktär eftersom hjulet tenderar till att fortsätta framåt samtidigt som du själv vill svänga. Det är inget som märks av under vardagliga påfrestningar och under lagom höga belastningar. Men då hastigheten genom kurvor är hög eller när kurvorna svänger riktigt mycket får man vara beredd på att den ger cykeln en understyrd karaktär.

Jesper_Andersson_DSC_6711Prisvärt?
Är det en pryl man köper för att man inte behöver den eller kan det vara en bra investering? Det är såklart en svår fråga att ge något helt objektivt svar på, därför kommer här ett svar från Jesper Jeppman Andersson som testat gaffeln. ”Jag tycker att den är tokigt rolig att cykla med, det rappa och nervösa gör att cykeln upplevs som otroligt snabb. Hur det faktiskt ser ut på ett tidtagarur tror jag beror väldigt mycket på underlagets karaktär. Men har man 8 490 kronor över, tycker att cykla är det bästa som finns så är det bara att slå till. Jag har för avsikt att testa min i skarpt läge på något av långloppen under kommande säsong och jag tror knappast att jag kommer bli besviken”, säger han.

Varianter och utföranden
Gaffeln finns både till 27,5” och 29”, men vi har bara testat den mindre hjuldimensionen. ­Even­tuellt tappar gaffeln en viss styvhet då man går upp på större hjul ­eftersom benen då måste bli längre samtidigt som man har en större massa med en större ­diameter i rörelse. Oavsett hjuldimension väger de in strax under kilot.
Den går att få i två olika styv­heter, en som kallas för Regular där glasfiberbladen är något styvare, den modellen lämpar sig för personer som väger 65 kilo eller mer. Den andra varianten kallas Light och där bör man inte väga mer än 70 kg. Vår testare har med sina 68 kilo testat Regularmodellen och har under den hyfsat hårda prov­körningen aldrig lyckats bottna gaffeln. Den kommer i en hel drös olika färger och finns i bland annat svart, vitt och rött samt några varianter där basen är svart men med mer färgglada fält.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.