Intervju med Åsa Erlandsson

Intervjuer 10 Mar 2013

En av de senaste årens mest framgångsrika damcyklister i sverige laddar för ännu en säsong och vi passade på att kolla hur det låg till med formen inför tävlingarna som snart sätter igång.

Snart drar säsongen igång på allvar, hur har offseason träningen gått?
Träningen flyter på bra, men det har ju varit en rätt kort off-season för min del, då jag kört cyclocross fram till den 20:e januari.

Åsa Erlandsson

Å andra sidan kommer jag att köra min första XC-tävling ca 2 månader senare än jag gjort de senaste två åren. Känns skönt, men lite konstigt då jag är grymt tävlingssugen redan nu!

Enda missödet är att jag ramlade i början av januari och fick en liten benbit lös i handen. Körde de sista cyclocrosstävlingarna ändå, men det var inte optimalt för handen. Skadan har inneburit att jag inte kunnat köra så mycket offroadcykling som jag tänkt och inte kunnat köra riktigt de styrkeövningar jag tänkt. Å andra sidan har det varit snö även här i Göteborgsområdet och jag har åkt ganska mycket längdskidor i januari och februari, då det fungerat bra med handen.
Nu kan jag i alla fall köra i skogen nästan som vanligt, men får hålla igen lite då det är dumt att ramla på handen igen när den nästan är läkt.

När kör du första tävlingen?
Första tävlingen är planerad i mitten av april i Italien i kombination med lite träningsläger.

Du har kört rätt så mycket internationella lopp, blir det så i år med?
Kanske inte lika mycket som innan men fortfarande en del. Min plan är att lägga mer fokus på cyclocrossen i höst och då får jag köra lite färre mtb-tävlingar totalt sett. Jag älskar verkligen att tävla, men ekonomin räcker inte till till alla lopp man vill köra och det är kul att fokusera på en annan disciplin mer. Jag kommer dock att dyka upp på tävlingar lite här och där och utomlands kommer jag att välja de tävlingar jag verkligen gillar.

Du byter sponsorer också, från Biketoyz och Cube till svenska Allebike, hur kommer det sig?
Samarbetet med Biketoyz har varit väldigt bra, men en stor anledning till bytet är att jag behöver en cyclocross i mindre storlek än vad CUBE gör och dessutom har de crossar i kolfiber- vilket blir bra mycket lättare än aluminium. Vi har ett annat roligt projekt på gång, men det får ni ser mer av längre fram! Att köra svenskt känns väldigt kul, ramarna är verkligen super både för cross, mtb och landsväg. Att ”Allebikarna” är ett härligt gäng som har ett stort engagemang för cykling gör det hela ännu bättre.

Och från 26″ till 29″!
Ja, och det ska blir riktigt spännande att äntligen få testa en riktigt lätt 29:er. Jag testade ju en av de första som kom ut på marknaden men på den tiden var de väldigt annorlunda och det fanns inte komponenter som var tillräckligt bra och lätta på marknaden vilket gav en cykel som vägde kanske 3 kilo mer än vad min 29″ gör. Jag gillade det inte då, de var alldeles för tungt och klumpigt och ramgeometrin blev lite konstig i mindre storlekar. Efter de första två turerna på Allebike Ipsum 29″-cykeln kan jag dock konstatera att många av de fördelar med de större hjulen som gamle Gary talade sig varm för 10 år sedan, nu finns där.

Ok, då hoppas nya cykeln funkar bra och framgångarna fortsätter.
Tack!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.