Historiskt första SM i bancykling

Bana 25 Jan 2013

Foto: Erik Birgerson

SM-veckan bjuder på en historisk premiär när Sveriges första Mästerskap i bancykling avgörs i Velodromen den 25-26 januari i Falun. Det kommer att tävlas i fyra grenar, tidslopp (1 km för herrar och 500 m för damer) poänglopp, för damer och herrrar som avgörs på fredagen och elimineringslopp och förföljelselopp (4 km för herrar och 3 km för damer).

”Riktigt roligt med ett SM på bana. Vi har många meriterade cyklister med på SM, exempelvis EM guld vinnare och deltagare som var med på OS i London. Nu får vi se vem som har bäst form och som lyckats bemästra teknik och taktik på banan på bästa sätt”, säger sportchef Madeleine Lindberg Wall.

Eftersom det är första gången tävlingarna avgörs är det svårt att tippa några favoriter, men ett hett tips är att hemmaåkarna som har mycket vana vid bankörning kommer att ligga långt framme. På herrsidan är explosiva Europamästaren i 4X, Felix Beckeman ett hett tips på framför allt kilometern. Bland damerna kommer säkert Jenny Rissved att hålla sig långt framme. Vi på Allt Om Cykel tror även att unga talangen Frida Knutsson kan överaska.

För dig som inte har stenkoll på vad de olika grenarna inom bancyklingen går ut på förklarar här tävlingsledaren Johan Carelle:
Kilometern
Här är det individuell start från stillastående och man cyklar sedan 1000 meter (damerna cyklar 500) så fort man bara kan. Varje tävlande har ett åk och snabbaste tiden vinner. Enkelt.
”Här är det explosivitet, mjölksyretålighet och pannben som gäller”, förklarar Johan.

Poänglopp
Här startar man i heat om 16 personer. Herrarna kör 100 varv och damerna 60 varv. Var 10:e varv delas spurtpoäng ut till 4 tävlande och den som har samlat på sig flest poäng efter 100 varv vinner. Om man lyckas varva huvudklungan vinner man 10 extra poäng.
”Den här tävlingsformen handlar mycket om taktik”, berättar Johan. Det gäller att ha huvudet med sig och lägga sina spurter på rätt ställen.

Eliminering
I eliminering startar man i heat om 16 personer. Vartannat varv är det spurt och den som är sist över mållinjen vid varje spurt åker ut. Sist kvar i loppet vinner. För att ta sig till final körs ett kval med så kallade flygande varv. Du har två varv på dig att bygga upp farten och sedan är det tidtagning på tredje varvet. De 16 snabbaste tiderna går till final.
”Även här handlar det mycket om taktik”, säger Johan.

Förföljelse
I denna gren startar man två och två på var sin långsida. Sedan kör herrarna 4 km och damerna 3 km (motsvarar 21 respektive 15 varv i velodromen). Snabbast tid vinner. Det finns en möjlighet att avgöra loppet genom att köra förbi sin motståndare.
”När man är framme i final är det ganska sällsynt att loppen avgörs med en omåkning”, berättar Johan. ”Det ska mycket till att ta in drygt 90 meter på någon som är lika bra som du själv.”