Guide till mörkercykling, del 2

Träningstips 25 Nov 2014

Idag fortsätter vi vår guide till mörkercykling med lite tips om vad du ska tänka på när du är ute och kör. Mörkret påverkar både dina sinnen och omgivningen du cyklar i.

Tänk på följande fyra tips, så cyklar du säkrare i höstmörkret:

Nollställ mörkerseendet
Om du kommer från en ljus parkering eller har kört där det finns stark belysning kan det vara bra att stanna och helt stänga av alla lampor under en minut innan du ger dig in i skogen. Det gör att ögonen anpassar sig till mörkret betydligt snabbare. Du vet väl att morötter innehåller ämnen som förbättrar mörkerseendet?

Akta huvudet
Om du åker under till exempel grenar eller lutande träd, ducka då både tidigare och lite mer än du tycker dig behöva. Både din höjd- och avståndsbedömning påverkas av mörkret. Dessutom glömmer man ofta bort att hjälmen är lite högre med pannlampan monterad.

Dela lyse
Om ni cyklar i grupp bör ni sprida ut cyklisterna med starkast lampor över hela gruppen. På så sätt kan ni skapa en ljustunnel så att det nästa blir som att köra på dagen för de som ligger mitt i tunneln.

Förvänta dig lite extra naturupplevelse
Många av våra svenska skogsdjur rör sig mest efter att mörkret lagt sig. Bli inte överraskad om du får se både rådjur, harar, rävar och kanske ett vildsvin eller grävling på vägen framför dig. Djuren är betydligt mer rädda för dig än du är för dem. Rikta lampan åt ett annat håll så att du inte bländar dem så kommer de springa bort från vägen så snabbt de kan.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.