Guide till mörkercykling, del 1

Träningstips 24 Nov 2014

Den mörka, kalla årstiden är över oss. Det är mörkt när vi cyklar till jobbet, mörkt när vi cyklar hem, och skulle man vara ledig över dagen är det bara marginellt ljusare några timmar mitt på dagen. Men bara för det behöver du inte ställa in cykeln och bara köra trainerpass och glo in i garage- eller källarväggen. Ännu så länge är hösten varm och vägarna rena och fina. Rätt klädd och utrustad går det lika bra att träna nu som på sommaren, även om vi kan hålla med om att det är roligare med fågelkvitter, solsken och +20 grader.

Den här veckan kör vi därför tema mörkercykling. Vi börjar med utrustningen.

packningPackning
Ha med samma packning som du har på dagen, dvs vätska, verktyg och något som kan fixa en punka.

kläderExtra kläder
Ta gärna med dig en extra mössa och en torr tröja. Ifall du skulle behöva stanna på grund av en skada eller mekaniska problem kan det vara skönt att få på sig ett torrt extra lager.

first-aidFörsta hjälpen
Ett första hjälpen kit bör vara standard i varje ryggficka, oavsett årstid. Men när det är mörkt kan det gå så väldigt mycket mer fel.

mobilLaddad mobiltelefon
Ge dig inte ut med en mobil med bara 10 procents batteri kvar. Om något händer är det kanske din enda livlina.

lmaporExtra lampor
En extra lampa kan vara bra ifall din ordinarie lampa skulle strejka. Den kan också vara bra ifall du får mekaniska problem om du har din vanliga lampa monterad på styret.

buntbandBuntband och eltejp
Det är fantastiskt så mycket man kan laga med buntband och eltejp. Ett trasigt lampfäste till exempel.

kompisEn träningskompis
Att vara två när man tränar är alltid bra, och av rätt självklara skäl är det extra viktigt när det är mörkt. Dessutom blir träningen så mycket roligare.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.