Fungerar energidrycker?

Kost/Hälsa 27 Mar 2013

EnergidryckLever energidryckerna upp till sin hårda marknadsföring och coola förpackningar?

Vi hittar fler och fler typer av energidrycker som Red Bull, Magic och Burn i butikshyllorna. Reklamen om dessa drycker utlovar ökad uthållighet, bättre prestationsförmåga och någon av dem skall till och med få oss att flyga. Men vad innehåller de egentligen och vilka effekter har de på vår kropp och vår prestation. Vi har tagit en djupdykning i de studier som finns på ämnet och kan konstatera att energidryckerna är bättre än ingenting alls, men det finns också många bättre alternativ.

De flesta energidrycker är baserade på tre huvudingredienser och som i marknadsföringen framställs som de aktiva substanserna i drycken. Dessa ämnen är: socker, koffein och taurin. Tilläggas kan att den aktiva substansen som utvinns från guarana är koffein.

Socker
Socker är ju en välkänd energikälla till våra muskler och dess effekt på uthålligheten är både väldokumenterad och accepterad. Nackdelen med energidryckernas sockerinnehåll är att de innehåller stora mängder nedbrutna sockerarter vilket gör att osmolaliteten, det vill säga koncentrationen av partiklar, i drycken blir mycket hög. Hög osmolalitet gör att drycken stannar längre i magsäcken innan den transporteras vidare till tarmen. Detta ökar risken för magproblem eftersom vätskan finns kvar i magsäcken. Andra sportdrycker med lägre osmolalitet kan innehålla lika mycket kolhydrater, men dessa är bundna i större molekyler och töms därför snabbare från magsäcken.

Koffein
Att koffein har en uppiggande effekt har de flesta som druckit en kopp kaffe upplevt. Mängden koffein i en burk energidryck (80 mg) motsvarar ungefär den mängd som du får i dig via en kopp kaffe (60-120 mg), det är alltså inte några enorma mängder koffein som vi hittar i burkarna. Koffeinets effekt under träning och tävling verkar den sentida forskningen också vara ganska överens om. I en sammanställning, gjord i januari 2009, av 33 studier på koffeinets påverkan inom uthållighetsidrott konstaterar man att intag av koffein kan ge en prestationshöjande effekt. Man konstaterar också att de flesta får en bättre effekt av koffeinet om det intas efter några dagars uppehåll från koffein. Man har också kommit fram till att en lagom mängd koffein är 3-6 mg koffein per kilo kroppsvikt, vilket motsvarar 210-420 mg koffein för en person som väger 70 kg.

Taurin
Taurin är ett intressant ämne i sammanhanget. Det finns nämligen inte några vetenskapliga studier som påvisar att taurin skulle ha någon som helst uppiggande effekt. Inte ens studier finansierade av energidryckbolagen har kunnat påvisa detta.

Taurin är ett ämne som förekommer naturligt i vår kropp, namnet har det fått från att ämnet för första gången upptäcktes i gallan från en oxe i början av 1800-talet. Taurin har en viktig funktion i vår kropp där det bland annat verkar som signalsubstans och reglerar bland annat vätskebalansen. Hur mycket taurin vi faktiskt behöver konsumera varje dag råder lite delade meningar om, men man pratar om ett spann mellan 40-400 mg per dag, där de flesta hävdar att ett intag under 100 mg är fullt tillräckligt. En burk energidryck innehåller oftast 1000 mg taurin, och vissa produkter kan till och med innehålla så mycket som 2000 mg. Äter du kött är risken att få brist på taurin i princip obefintlig då 100 gram kött innehåller cirka 100 mg taurin. Även om man hos vegetarianer uppmäter lägre taurinnivåer än hos köttätare finns det inget som tyder på att vegetarianer skulle lida brist på taurin.

Risker
Farorna med energidrycker har diskuterats fram och tillbaka, och det finns ett antal fall med allvarlig och till och med dödlig utgång där hög konsumtion av energidrycker i kombination med hård ansträngning kan antas vara orsaken. Men i dessa fall pratar vi om extremt hög konsumtion. Det intressanta för cyklisten är huruvida det har en positiv eller negativ effekt på resultatet att dricka en burk energidrycker före, under och efter tävling.

energidryckInför tävling
Energidryckerna är framför allt framtagna för att fungera som uppiggande medel för trötta studenter och utarbetade kontorsarbetare. Det är inte framtaget för att fungera i samband med idrott, men dess effekter kan vara både positiva och negativa i samband med idrott. Att dricka en energidryck inför en tävling faller dock in under de negativa effekterna. De höga sockerhalterna gör att kroppen får en blodsockertopp och snabbt utsöndras stora mängder insulin som i sin tur ser till att blodsockret sänks till en nivå som oftast är något lägre än vad den var innan du intog drycken. Blodsockersvängningar är som bekant inte något eftersträvansvärt. Koffeinet i drycken är också vätskedrivande vilket inte heller är någon önskvärd effekt. Att dessutom risken att bli dålig i magen är stor på grund av den höga osmolaliteten bidrar ju knappast till att man vågar chansa.

Under tävling
Såväl kolhydraterna som koffeinet har som vi tidigare konstaterat en uppiggande effekt, och att använda energidryck som en energigivande turboladdning under slutet av ett lopp kan definitivt ge positiva effekter på resultatet. Det ger i det fallet samma effekter som till exempel coca cola eller kaffe med socker som båda är beprövade knep för extra ork under sista halvtimmen under alla typer av långlopp. Risken att få blodsockersvängningar under loppet är betydligt mindre än innan loppet eftersom kroppen arbetar för fullt och de högre adrenalinnivåerna gör att blodsockersvängningarna inte blir alls lika stora.

Efter tävling
Att använda en energidryck som återhämtningsdryck ger inte några större effekter. Den höga koncentrationen av kolhydrater hjälper förvisso till att snabbt återställa tömda depåer, men i övrigt saknar energidryckerna både protein och mineraler som är viktiga för en effektiv återhämtning.

Bättre och billigare alternativ
Under tävling kan alltså energidrycker ge en positiv effekt, men det skall tilläggas att de aktiva substanserna som ger den effekten är kolhydrater och koffein, och det finns många andra betydligt billigare och bättre produkter att använda istället. De negativa effekterna med hög osmolalitet, osäkerheten kring riskerna med överkonsumtion av taurin samt det minst sagt höga literpriser gör att i alla fall jag hellre väljer något annat alternativ.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.