Förstå dina muskler

Fakta 31 Maj 2013

Vi förklarar lite termer kring dina muskler?

TRÄNINGSVÄRK
Den exakta orsaken till smärtan som uppstår i musklerna 24-72 timmar efter ett hårt träningspass eller en tävling är ännu inte helt utredd, men man är ganska säker på att det handlar om små muskelbristningar. Det finns många olika råd, bra och mindre bra, på hur man skall bli av med träningsvärken, men ett sätt som många förordar är ett mycket lätt träningspass för att åka blodgenomflödet i musklerna.

BRÄNNANDE KÄNSLA
När du pressar dina muskler till max tvingar du dem att delvis arbeta utan syre. Det går, men det producerar ett ämne som kallas mjölksyra. Den sura miljön som uppstår i muskeln skapar en brännande känsla som tvingar dig att slå av på takten. Mjölksyran i sig är dock inte farlig eftersom musklerna även kan använda den som bränsle – och det är inte den som orsakar träningsvärk.

KRAMP
Kramp är ett smärtsamt tillstånd som beror på en ofrivillig sammandragning av en muskel. Även här är de exakta orsakerna lite osäkra men utmattning, snabba förändringar i temperaturen, vätskebrist eller brist på mineraler och salter är vanliga orsaker till kramp. Som cyklist är du i riskområdet för samtliga så klä dig väl, träna regelbundet och drick rätt mängder med bra sportdrycker.

Koncentrisk kontraktion
När en muskel arbetar och blir kortare under belastning. När till exempel framsidan på dina lårmuskler drar ihop sig när du pressar pedalen neråt eller under lyftfasen på ett knäböj på gymmet.

Excentrisk kontraktion
När en muskel arbetar och blir längre under belastning. Detta är en muskels tuffaste uppgift och ger bäst effekt på styrketräning. Men det är också det som har störst chans att ge dig träningsvärk. Exempel på excentrisk kontraktion är under nedsänkningsfasen när du gör vadlyft på ett trappsteg eller nedsänkningsfasen under ett knäböj.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.