Focus SAM 2.0 Fett fullgung från Focus. Pris ca 42 900 kr

Fulldämpade 27,5" 4 Jul 2015
Enorm slaglängd både fram och bak gör att det sällan går att skylla ifrån sin feghet på cykeln.
Enorm slaglängd både fram och bak gör att det sällan går att skylla ifrån sin feghet på cykeln.

Den här gången inleder vi testet med vad som visade sig vara den kralligaste cykeln, nämligen Focus Sam 2.0. Här får man mycket cykel för pengarna, i dubbel bemärkelse! Det här är helt klart testets fetaste och med sina 14,44 kg även dess tyngsta cykel. Siktar du på att åka utför på snabba och stökiga stigar eller kanske ned för Åreskutan så kan det här mycket väl vara rätt cykel för dig! Designen och utformningen av ramen med dess grova svetsar och förstärkningar ger ett robust intryck. Ramen är mattsvart med blåa detaljer, stilrent och snyggt eller kanske lite tråkig, du avgör!
Continentaldäcken är med sina 2,4” imponerande breda. Det framgår inte på bild hur fantastiskt feta de faktiskt är, de påminner lite om en tonårsfatbike, inte fullt utvecklad men en bra bit på vägen! Det feta återfinns i de flesta detaljer. Bromsskivor stora nog för att kunna ge stöd åt en familjepizza och en ram robust nog att den sannolikt skulle tåla en direktträff av ett kärnvapen… Men det har sitt pris, den här cykeln väger en hel del och redan på plan asfalt får man lägga en del kraft om man vill hålla lite fart. Tack vare ett tvådelat vevparti från SRAM och en kassett med ett brett spann har man lätta växlar för att klara de flesta uppförsbackarna även om det inte går särskilt fort. Den här cykeln är byggd för att köras snabbt genom stenkistor, utför tekniska stigar och fungera som transport mellan dessa ställen, den ska inte vara snabb på Stockholms cykelbanor, då väljer man en annan typ av cykel! I ovan nämnda situationer (refererar inte till de plana cykelbanorna nu…) går den dock riktigt mjukt och fint. Enorm slaglängd både fram- och baktill gör att det sällan går att skylla ifrån sin feghet på cykeln. CTD-funktionen på Fox-gaffeln gör sitt jobb och i det låsta läget rör den sig inte nämnvärt, förutsatt att man har lagom tryck i den. Bakdämparen som är tillverkad av Magura har en skön och mjuk gång.

 

Ordning och reda
Ordning och reda

När det är dags att få stopp på ekipaget har man Shimano XT-bromsarna till sin hjälp. Det här är en suverän broms och det är ingen överraskning att det sitter en likadan broms även på Lapierren. Handtagen är små och bromskraften är så bra att du aldrig behöver bromsa med mer än ett finger vilket uppskattas när man dundrar utför och inte vill annat än att hålla i sig.
En snygg detalj på den här ramen är att den har en väldigt samlad och prydlig dragning av vajerhöljena och bromsslangen till bakbromsen. Det blir ju en och annan slang eller vajer på den här typen av cykel när man ska kunna sköta fram- och bakväxel, fram- och bakbroms samt den höj- och sänkbara sadelstolpen från styret. Dragningen går in vid styrhuvudet och kommer ut under vevpartiet i en ganska stor öppning, så vajerbyten bör kunna ske utan allt för mycket frustration.

 

Kedjestyrare, feta däck och höj- och sänkbar sadelstolpe… enduro!
Kedjestyrare, feta däck och höj- och sänkbar
sadelstolpe… enduro!

Hur är känslan på hojen då? Den går väldigt stadigt och känns direkt väldigt pålitlig. Med en kort styrstam, ett brett styre och en flack gaffelvinkel får man en väldigt snäll och lättcyklad hoj. Hittar man något stök som är utmaning nog så tar man sig fram effektivt. Ramen är låg och känns smidig, för att inte tala om när man trycker ner reglaget till sadelstolpen och sätter sig på sadeln för att få bort denna. Stötdämparna jämnar effektivt ut ojämnheter och stigar som är roliga med en cross country-cykel känns plötsligt rätt trista. I rotmattor där man i vanliga fall letar snälla spår är det bara att köra rakt på. Men det tar energi att köra med en så krallig cykel och man märker tidigt att man har nytta av mer än bara starka ben, hjärta och lungor. Tillverkarna har tänkt till och på vevpartiet sitter en enklare bashguard så att du sparar klingorna en del om du skulle bli trött och inte orkar få med dig cykeln över stubbar, stenar och annat djävulskap. Intill vevpartiet sitter det också en kedjestyrare som tillsammans med den effektiva bakväxeln håller koll på kedjan och under testets gång hade vi aldrig något problem med kedjehopp eller rassel. Vill man ha en cykel för att cykla lagom stökiga stigar så är nog det här inte riktigt rätt. Den här behöver en större och mer ogästvänlig terräng för att bli riktigt kul.

Testen är en del av en test av 5 stycken fulldämpade 27,5″-cyklar som publicerades i Allt Om MTB 3:2015. Läs hela testen på webben.

Testredaktör och foto: Jesper ”Jeppman” Andersson.

Spännande länkagelösning.
Spännande länkagelösning.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.