Fem heldämpade 27,5″:or Vi har satt fem olika 27,5" cyklar i fullt gung

Fulldämpade 27,5" 4 Nov 2015

IntroHur många olika typer av cyklar finns det egentligen? Svaret är enkelt, jättemånga och utbudet växer ständigt. Backa klockan 5-10 år och vi hade knappast kunnat göra ett test av fatbikes, komfortracers eller som i det här numret, heldämpade 27,5” mountainbikes. Det här är ett hyfsat brett test där vi kikat på några hojar lämpliga för de som vill tävla i cross country eller långlopp men ­också på ett par enduromodeller försedda med massor av slaglängd, robusta ramar och feta däck!

Ta dig fram överallt!
Bortanför all betong och asfalt hittar man något som vi mountainbikecyklister uppskattar stort, ett område som kallas naturen. Läser du det här misstänker vi att du redan valt bort smala däck, bockstyren och fälgbromsar. Cyklarna i det här testet gör sig bäst i det där gröna långt utanför stadens många cykelbanor. Självklart går även dessa cyklar att mata asfalt med men det blir lite som att köra en terrängbil på en parkering, inte särskilt upphetsande. Alla cyklarna i testet har låsbara dämpare och vrider man de små vreden mot symbolen som visar ett låst hänglås blir de ändå imponerande stela. Här är såklart Corratecen och Scotten i en klass för sig men de andra tre är fortfarande helt klart cykelbara även på asfalt.

Byggd efter användningsområde
Det finns ett par parametrar på heldämpade hojar som snabbt skvallrar om vad det tänkta syftet med cykeln är. En heldämpad cykel med 150 mm slaglängd bak, 160 mm framtill, 2,4” breda däck med grovt mönster och en gaffelvinkel som påminner om den på en chopper… kan tanken vara att den här cykeln ska cyklas utför kanske? Ju hårdare miljö cyklarna är tänkta att köras i desto kralligare måste de byggas och således blir de också såklart tyngre. En fin heldämpad hoj avsedd för cross country väger in på runt 10 kg medan en fin endurocykel oftast väger två-tre kilo mer.

Är sadeln i vägen?
Utvecklingen går framåt och redan fiffiga lösningar förfinas medan det ibland dyker upp helt nya prylar. Två av cyklarna i det här testet är försedda med höj- och sänkbara sadelstolpar. Cyklar man hårt utför och i stökig terräng gäller det att kunna röra sig smidigt över hojen för att på så sätt snabbt kunna flytta tyngdpunkten. Bortsett från själva ramen så sitter det ofta något annat i vägen som gör dessa förflyttningar lite svårare, en sadel på en hög sadelstolpe. På exempelvis downhillcyklar som i stort sett bara ska cyklas utför brukar man konstruera ramen så att den blir väldigt låg och smidig. Men på en endurocykel som ändå ska trampas mellan olika tidtagningssträckor vill man kunna sitta och trampa och då passar det ju väldigt bra om man kan ha sadeln där till och från. Sadelstolpen är konstruerad i två delar. Den skruvas fast i ramen likt vilken sadelstolpe som helst. Sedan kommer det finurliga, inuti stolpen sitter en ventil som via en vajer, ofta trädd inuti ramen, manövreras med hjälp av ett reglage från styret. Då man trycker ned reglaget öppnar ventilen och sätter du dig på sadeln skjuts den ihop. Sitt kvar på önskad höjd och släpp reglaget och som genom en osynlig hand hålls sadeln kvar där nere. När du passerat stöket står du på pedalerna, trycker reglaget i botten och sadeln skjuts upp i sitt ursprungliga läge. Efter hjulet och espressomaskinen kan det här vara en av mänsklighetens mest imponerande uppfinningar!

Justera dämparna
Med många justeringsmöjligheter finns också mer utrymme för att man pumpar och justerar dämparnas vred så att mycket av deras grymma funktion försvinner.
Framtill finns oftast två justeringar plus vredet för låsningen. Ovanpå gaffeln, vanligtvis under ett skyddande lock sitter det en bilventil. Här pumpar man upp trycket i gaffeln. Mer luft i gaffeln gör att det krävs en större kraft för att komprimera den. Olika gafflar arbetar på olika tryck så det bästa är att undersöka medföljande manualer där det oftast står ett rekommenderat tryck kopplat till cyklistens vikt. På ett av gaffel-
benens undersida hittar man ofta ett vred med vilket man justerar gaffelns rebound (eller retur om vi ska använda det svenska språket). Returen avgör hur snabbt gaffeln går tillbaka efter det att den komprimerats. Vrider du vredet mot minustecknet/sköldpaddan får du en gaffel som är lugnare att cykla med men ibland hinner den inte gå tillbaka till sin fulla slaglängd mellan olika ojämnheter. Skruvar du istället åt plustecknet/kaninen får du en snabbare retur och i sitt ytterläge kan man jämföra det med att cykla med en hoppstylta framtill. Cykeln kan upplevas något nervös men blir enligt många roligare att cykla med, den blir mer direkt och svarar snabbare på dina önskemål.
Baktill fungerar det i stort sett lika, en långsam retur gör cykeln mer förlåtande men kan samtidigt bli svår att få med sig, försöker man göra ett snabbt avstamp händer det inte mycket. Med en för snabb retur kan cykeln istället få egenskaper som att den studsar upp baktill och kan då upplevas svårcyklad.
Vårt tips är att du utgår från tillverkarnas rekommendationer vad det gäller trycket i dämparna. Använd o-ringen på dämparen eller gaffelbenet för att se hur många procent de komprimeras då du bara sitter på hojen, detta mått kallas för sag. Hur mycket sag man kör med är lite beroende på vilken typ av cykling man sysslar med, för cross country kan 15-20% vara lagom medan man på en endurohoj kanske snarare kör runt 20-25%. När det kommer till returen så föreslår vi att du vrider den till ett av ändlägena, vrid den till nästa och räkna hur många klick du har mellan de två ändlägena. Vrid tillbaka halvvägs och justera därifrån. En del av nöjet med heldämpat är att hitta en kul och fungerande setup, lita inte blint på vad som står i manualer utan laborera och försök hitta vad som passar dig och din åkstil!

Använd skydd…
De tre all-mountaincyklarna i det här testet inbjuder verkligen till lite busigare cykling. Med en endurocykel tar man sig effektivt ner för stökiga utförslöpor och vill man köra lite lagom ”stor” downhill funkar det alla gånger med endurocyklarna i det här testet. Vi skulle vilja tipsa och föreslå att du investerar i ett par bra knäskydd, en ordentlig hjälm och kanske en uppsättning något mer slitstarka kläder. Det finns väldigt tunna, lätta och smidiga skydd på marknaden som inte kostar alltför mycket.

Här är de testade cyklarna:
Focus SAM 2.0

LaPierre Zesty AM 427

Trek Remedy 8

Corratech InsideLink

Scott Spark 700 RC

Sammanfattning av testen

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.