Corratec InsideLink Kanske en kompis för framtida KOMs för ca 79 995 kr

Fulldämpade 27,5" 4 Jul 2015

Jesper_Andersson_DSC_3325Först ut bland de XC-inriktade hojarna har vi en Corratec Insidelink, ett tyskt märke men där ramen tillverkats i Italien. Det ska nämnas att det här är lite utav ett hopplock med lätta komponenter och ingen standardmodell. I originalutförande kommer den i olika Shimanokonstellationer men på den vi testat ser komponentvalet lite annorlunda ut och den är istället utrustad med SRAM XX1. Men då den även går att köpa som lös ram valde vi att testa den så som den ser ut.
Ramen är tillverkad i kolfiber med delar av länkaget i titan. Ramen är inte lackad med någon täckande kulör utan strukturen i kolfibern syns tydligt. Tillsammans med den stora loggan i vitt får den ett rått utseende och en tydlig känsla av racing. Vajerhöljet till bakväxeln går in i toppröret vid styrhuvudet och kommer ut strax framför sadelstolpsklämman för att sedan gå öppet ned till bakväxeln. Bromsslangen går istället genom diagonalröret och kommer ut strax framför vevlagret. Det ger ramen ett stilrent utseende men av egen erfarenhet vet vi att det är lite bökigt att trä nya höljen genom ramen då den saknar inbyggda kanaler.

 

Ett spännande och effektivt länkage.
Ett spännande och effektivt länkage.

Det här är testets lättaste cykel och väger in på precis 10 kg med pedaler och flaskställ, men då får man tänka på att den är ett custombygge. Scotten ligger 300 gram över, utan pedaler men med flaskställ och då är den originalutrustad, tagen direkt ur kartong. På Corratecen sitter det lätta hjul men på just den här har man valt att gå på lite tyngre, mer tåliga däck. Maxxis Ikon erbjuder med sina många och rätt små nabbar suveränt fäste på de flesta underlag. En mjuk gummiblandning gör att fästet finns även i våta underlag. Förstärkta sidor gör att många av de skav som annars skulle innebära en uppskuren däcksida går obemärkt förbi. Men det kostar lite på viktkontot och de väger in på runt 600 gram per däck. Den känns inte riktigt lika rapp och accelerationssnabb som Scotten som med sina Rocket Ron har ett halvt hekto lättare däck per hjul, men istället vågar man släppa på mer genom stökig och stenig terräng.
Det här är den enda cykeln i testet som inte är försedd med en framgaffel tillverkad av Fox, istället sitter där en Rock Shox som har en snabb och pålitlig gång. En mysig detalj på Rock Shoxdämparna med krona i kolfiber är att hålet upp i styrröret där det annars samlas en hel del av naturen inte finns. Kolfibern täcker och ger den ett mjuk utseende som både gör det lättare att tvätta cykeln men som också sparar en del på styrlagret eftersom väta och smuts inte tränger upp den vägen. 15 mm axel har blivit mer eller mindre standard och det stagar upp framdelen av cykeln effektivt, inga vibrationer eller konstigheter ens under de allra hårdaste inbromsningarna eller genom den stökigaste terrängen.

 

Den råa kolfiberfinishen utstrålar verkligen en känsla av racing!
Den råa kolfiberfinishen utstrålar verkligen en känsla av racing!

Länkaget som fått ge namn åt hela modellen är rätt spännande. Man ställ-er bara dämparen i fullt öppet läge och sedan rör sig svingen när det behövs. Vi har inte utrymme att gå för djupt i ämnet, mer information precis om hur det fungerar finns på deras hemsida. Slår det underifrån komprimeras dämparen och då man klättrar ser länkaget till att man har kontakt med underlaget hela tiden. Om det funkar? Det fungerar riktigt bra och det måste ses som den kanske största fördelen med denna cykel. Det spelar ingen roll att vredet är lite svårt att komma åt för man behöver inte använda det.På små ramstorlekar kan det bli lite trångt om man använder en stor flaska men det är en egenskap som de flesta heldämpade hojarna besitter.
Jesper_Andersson_DSC_3325_1Känslan är snabb och den är rolig att cykla på, den är lätt att få med sig genom stökiga partier och sitter som en smäck i kurvorna. Heldämpat och däck med mycket grepp inbjuder till hög fart. När det brantar på uppför är det bara att glida långt fram på sadeln, trampa och låta länkaget förse cykeln med maximalt fäste. Cykeln är dock byggd för att vara snabb i cross countryliknande cykling. Vill du dundra utför i den allra hårdaste terrängen bör du välja någon av tidigare nämnda hojar. Här har den lite kvar till Scotten som mycket tack vare de härliga Fox-­dämparna har en väldigt fin och mjuk gång även när det stökar till.

Testen är en del av en test av 5 stycken fulldämpade 27,5″-cyklar som publicerades i Allt Om MTB 3:2015. Läs hela testen på webben.

Testredaktör och foto: Jesper ”Jeppman” Andersson.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.