Ät inte för mycket efter träningen – om du vill hålla vikten

Kost/Hälsa 29 Nov 2013

Det är inte ovanligt att man känner sig extra hungrig eller sötsugen efter ett träningspass, vilket är ganska självklart eftersom man gjort av med en hel del energi under träningen. Därför känner du också ett extra behov av att kompensera för den förlorade energin. Men ifall du tränar för att bli av med ett par kilon inför nästa säsong, eller i alla fall inte gå upp inför säsongen är det viktigt att inte stoppa i sig för mycket av det goda efter träningen. Här följer därför några goda tips hur du undviker att äta för mycket efter träningen.

  1. Lär känna dina begränsningar på träningen
    Ett vanligt misstag är att många tränar för hårt när de väl tränar, men allt för sällan. Du blir inte av med flera kilon eller bygger snygga muskler på bara ett träningspass. För att det verkligen ska göra skillnad måste du träna kontinuerligt under lång tid. Att träna på fastande mage kan ge positiva effekter när det gäller din kropps förmåga att snåla på kolhydratsförbränningen under träningen, men det gör dig också extremt hungrig efter passet och risken för överkonsumtion när du kommer hem är överhängande.

  2. Ät innan träningen
    Med det ovanstående i åtanke är det säkrast att äta innan träningen, och äta smart. Försök få i dig ungefär så mycket energi och proteiner som du kommer behöva på träningspasset. Räkna med att du förbränner mellan 500-1000 kcal/timme beroende på kön, vikt och ansträngningsnivå. Genom att fylla på depåerna innan passet minimerar du muskelnedbrytningen och återhämtningen kan starta direkt.

  3. Drick
    Vatten rinner som bekant igenom kroppen ganska snabbt och även om det mättar för stunden så gör det inte att du känner dig mätt någon längre tid. Men det hjälper kroppen att hålla vätskebalansen och gör att den orkar jobba vidare. Så se till att dricka kontinuerligt och hjälp din kropp. Tränar du inomhus och vill bränna lite extra energi är det en fördel med kallt vatten eftersom det både kyler kroppen och bränner lite extra energi när det ska värmas upp.

  4. Ät mer fullkorn och fibrer
    Fullkorn och fiberrik kost gör att du känner dig mätt betydligt längre, och du slipper känna sötsuget redan efter ett par timmar. Det beror på att det tar längre tid för kroppen att bryta ner fullkornet och fibrerna till glukos vilket också ger dig jämnare blodsockernivåer.
  5. Ät mindre, men oftare
    En gyllene regel för den som vill bli av med ett par kilon. Det är allmänt känt att om du bara äter ett eller två stora mål mat om dagen kommer du att gå upp i vikt. I en undersökning där tre testgrupper fick äta lika många kalorier varje dag, men utspridda på ett, tre eller fem måltider gick gruppen som bara åt en gång om dagen upp i vikt. Gruppen med tre mål mat behöll sin vikt, medan de som åt fem gånger om dagen gick ner i vikt. Försök därför att få i dig små måltider var tredje till fjärde timme under dagen och räkna hur mycket kalorier du stoppar i dig. Tränar du inte väldigt hårt är mellan 2-2500 kcal/dag beroende på kön och kroppsstorlek lagom.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.