Äggande fakta inför påsken

Kost/Hälsa 28 Mar 2013
ägg
Foto: Carly & Art

Årets höjdpunkt för äggälskare är här. När äggkonsumtionen är som högst på påskafton räknar man med att vi stoppar i oss sex miljoner ägg per timme och på ett år äter vi totalt mellan 60-70 miljoner ägg i Sverige. Ägg är ett fantastiskt livsmedel och näringsinnehållet är faktiskt så bra att du i princip skulle kunna leva på att enbart äta ägg.

Många som håller på med styrketräning kastar i sig mängder med ägg, gärna råa, för att de tror att det råa proteinet skall ge dem fördelar som snabbare återhämtning och kraftigare muskeltillväxt. Det är inte hela sanningen, och inte ens en sanning. Utöver risken att drabbas av matförgiftning eller sjukdomar (t.ex. Salmonella) av de råa äggen är det faktiskt så att de råa äggen innehåller ämnen som hämmar upptaget av proteiner så att den faktiska mängden proteiner som kroppen tar upp är mindre när du äter ett rått ägg än ett tillagat.

Hur är då ägget som energi och näringskälla för oss som konditionsidrottar? Ägg är som nämndes i inledningen riktiga näringspaket. Det enda som egentligen saknas av de nödvändiga näringsämnena är vitamin C och kalcium, dessutom bör man komplettera med lite kolhydrater för att få en bättre balans i kosten om man funderar på att börja livnära sig på enbart ägg.

100 gram ägg (cirka 2 normalstora) innehåller enligt Livsmedelverkets databas 141 kcal, 12,6 gram protein, 10,1 gram fett och inga kolhydrater. Bristen på kolhydrater gör att äggen inte är det optimala att äta inför eller under ett träningspass, men det höga protein och näringsinnehållet gör dem till utmärkt återhämtningsmat. Kombinerar du dem med något kolhydratrikt som en brödskiva eller mjöl (i form av t.ex. pannkakor) har du allt du behöver för att få igång återhämtningen direkt efter passet.

För dig som känner att du inte skulle må dåligt av att göra av med ett par kilon i vikt (och då tänker jag inte på ramen eller hjulen) är också ägg ett utmärkt alternativ. Äggen innehåller förhållandevis lite energi men den höga näringskoncentrationen ger de en god mättnadskänsla som sitter kvar ganska länge. Du behöver alltså inte äta lika mycket och ofta för att känna dig mätt, utan att riskera att du inte får i dig tillräckligt med näringsämnen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.