Håll dig frisk i vinter

2 Okt

Thumbnail for 639121

Håll influensan och vintersnuvan på avstånd med hjälp av våra 10 tips till ett bättre immunsystem

Oavsett hur gammal, vältränad och träningsvillig du är kan vi alla känna oss attackerade av vinterns alla sjukdomar. Under de kalla, fuktiga vintrarna bombarderas vi av förkylningsvirus, influensabakterier och vinterkräksjukor. Ett av de bästa sätten att försvara sig mot dessa träningsförstörare är att se till att ens immunförsvar är på tårna och klarar att ta död på alla små odjur som försöker sabotera våra träningsplaner. Det finns många faktorer som kan få vårt immunsystem att vackla, och bland dessa är en dålig diet, brist på viktiga näringsämnen, en förorenda miljö, stress och tyvärr också överträning. Men det finns också många sätt att ge ditt immunsystem lite extra hjälp.

Undvik överträning
Träning på lagom nivå gör ditt immunsystem starkare. Men passeras gränsen kan överträning göra att ditt immunsystem stressas och tömmer din kropp på viktiga näringsämnen, speciellt vitamin B och antioxidanter. Mer är inte alltid bättre – tränar du mycket och inte låter din kropp återhämta sig helt mellan träningspassen ökar du riken för att bli sjuk. Tidiga varningstecken är illamående, skador och försämrad prestationsförmåga. Ett tidig och bra varningsklocka är också en förhöjd vilopuls. Planera alltid in minst en vilodag i din träningsplanering och minska på träningen om du känner att du har ont någonstans. Du vet väl att du hittar massvis av tips kring spel på bonuscodebets.se

C fördelarna
Vitamin C är en av de bästa kämparna mot sjukdomar. Våra vita blodkroppar behöver den här vitaminen för att bekämpa infektioner så därför kan det vara bra att se till att du får i dig lite extra mycket vitamin C om du känner dig lite hängig. För den som tränar kan ett dagligt intag på cirka 1000 mg rekommenderas – bäst är om intaget sprids ut under hela dagen. Bäst är att tillgodose behovet genom frukt och bär utan vill ta lite extra tillskott i syntetisk form. Men en del tycker att det är smidigare och billigare med tabletter. Vid överdosering kommer överskottet att följa med urinen, men en del kan även få problem med diarréer.

Blåbär och körsbär
Blåbär och körsbär är inte bara fantastiskt goda att äta, de är också riktiga näringsbomber. De innehåller starka antiinflammatoriska ämnen och antioxidanter. De innehåller även stora mängder vitamin C.

 

Järn
Järn är en viktig faktor i ditt immunsystem och det kan uppstå brist hos de som tränar mycket. Livsmedel rika på järn är bland annat magert kött, gröt, fisk, torkad frukt och gröna bladväxter. Men gå inte in för hårt med ditt järnintag, ett överskott kan ge motsatt effekt. Kontrollera med din läkare ifall du misstänker järnbrist.

Stressa inte
Det är lätt att ett krävande arbete, familj, hus och hem blir för mycket för dig, och gör dig stressad. Om din kropp ständigt har höga nivåer av stresshormoner påverkar det immunsystemet negativt, vilket gör dig mer utsatt för infektioner. Försök att slappna av och fundera över att ta Astragalus – en ört som ger dig extra energi och hjälper dig motverka sjukdomar.