Bli en vassare MTB-åkare – i 3 steg

22 Sep 2015

Det må ha sagts om mycket annat, men även för mountainbike gäller: det är en sport som går snabbt att lära sig, men nästan en livstid att bemästra. Här får du 3 snabba steg som får dig på banan!

Det är viktigt att röra på sig – det vet vi inte minst eftersom svenskar blir allt mer stillasittande, både hemma och på kontoren. Inaktiva aktiviteter som TV-tittande, online casino, TV-spel med mera verkar helt enkelt vara högre upp på priolistan än cykelturer, skogspromenader, lättare joggingturer eller en tur till gymmet.

Detta är förstås inget problem för dig som tränar cykling i olika former. Däremot är vi många som har begränsat med fritid och därför vill maximera vår träning när vi väl kan. Med er i åtanke har vi satt samman en lista på tre träningsformer som gör att snabbt kan ta nästa tramp i jakten på att bli en bättre cyklist i skog och mark.

Intervallträning
Intervallträning ger en nästan magisk effekt för dig, om du utför den korrekt. Det bästa är att du kan variera denna typ av träning i oändligget: mixa olika längder på sprintarna med olika lutningar, och du kan till och med välja att hoppa av cykeln då och då för att variera dig. Ut och testa!

Gymträning
På gymmet har du mycket fina möjligheter att arbeta med styrka, kraft och uthållighet. Träna benen då och då för mer tryck i trampet, och stärk bålpartiet med coreövningar som gör dig stabilare under svåra förhållanden. Med denna typ av träning kommer du orka längre pass.

Löpträning
Hoppa av cykeln ibland och stärk konditionen genom att springa. Inget du måste göra varje vecka, men lägg in en joggingtur då och då för att variera träningen och ge kroppen en bredare träning. Utöver längre joggingturer kan du också slänga in intervallpass, exempelvis backintervaller, som stärker ben, bål och rygg, men också gör susen för din ork.