Ny cykel!

1 Jun 2014

Äntligen har jag blivit med landsvägscykel! Tack vare Öster Cykel har landsvägs-Anton köpt en hoj som matchar hans namn.

IMG_20140601_201101

Cykeln är en Lapierre Sensium 300 och om ni googlar lite så kommer ni hitta en massa recensioner och tester av ramen som är skrivna av folk med mycket mer kompetens och kunnande än vad jag har. Efter två turer kan jag bara instämma i vad jag har läst: Det är en ram med mycket komfort, utan att släppa allt för mycket på den raceiga geometrin. Den går som ett spjut och jag sitter riktigt bra på den.

Vad jag däremot kan göra, som ingen annan tidigare har gjort, är att låta den genomgå ett Euro-test. Jag har helt enkelt plockat ut de regler från The Official Rules of the Euro Cyclist som går att applicera på cykeln och utvärderat den efter dem.

9. One’s bike frame shall contain between two (2) and four (4) colours IN ADDITION TO WHITE. All colours are acceptable as long as they combine tastefully and elegantly. In addition, wheel selection must also match frame and fork. (1 p för rätt antal färger, 1 p för matchande hjul)

Utöver vitt finns där rött, svart, blått och grå/silver, så det är precis att jag klarar mig. Hjulen tycker jag matchar riktigt bra så jag håvar in två poäng direkt!

    10. One shall race only on Campagnolo Boras or Lightweights. Fulcrum Racing One, Corima Aero+ or Zipp (404 or 202) wheelsets are considered stylish enough to be used as training wheels ONLY. Irregardless, ceramic bearings shall be used at ALL TIMES on both training and race bikes. (1 p för rätt hjul, 1 p för keramiska vevlager)

Jag vet ärligt talat inte om det är keramiska lager men troligen inte, och hjulen är ju uppenbarligen inte från någon av tillverkarna ovan, så här kommer min första nolla.

11. ALL wheels shall be equipped with tubulars, regardless of one’s ability in gluing them. (1 p)

Här torskar jag ganska fett, min budget räckte ”bara” till kanttråd.

 

 17. Saddles shall be white in colour ONLY and shall be manufactured in Italy or France. Exceptions may be made in the following cases:

i) Saddles containing World Cup Stripes or Olympic Gold when it is EARNED

ii) Italian flag colour combo when rider is ITALIAN (born in Italy) (1 p för vit, 1 p för tillverkad i Italien/Frankrike)

Eftersom jag varken är född i Italien eller vunnit VM/OS har jag ju bara vitt att välja på, som tur är passar ju en vit Selle Italia X1 in som Bradley Wiggins hand i en Rapha-handske.

 18. Handlebar tape is required to be cork as well as WHITE IN COLOUR. Bar tape shall be kept in pristine white condition. This state shall be achieved either through daily cleansing or through frequent replacement. These jobs must NEVER be performed by the cyclist as one must maintain one’s image. (1 p för kork, 1 p för vit)

Lapierre har tyvärr sparat in på korken, men vit som mina lår i januari är den.

 19. All stems must be a minimum of 120mm long and of a rise no higher than -10 degrees. Stems shall be positioned no more than 0.5cm above the top of the headtube. ALL stems shall ALWAYS be oversized, made out of ALUMINUM, and airbrushed in kit/frame colours. In certain cases (Mario Cipollini) it is advised that one airbrush a buxom young woman onto the top of one’s stem. (1 p för längd, 1 p för vinkel, 1 p för höjd över överröret, 1 p för alu)

Här cashar jag in minst 3 p, är inte helt säker på vinkeln men styrstammen ser misstänkt horisontell ut. Det är precis att jag klarar höjdgränsen eftersom det är första spacern är jävligt hög, måste hitta en som är lägre.

 22. Campagnolo shall be THE ONLY acceptable component and it is hereby deemed superior to ANY Shimano product in ALL circumstances and situations. The Euro Cyclist is expected to have nothing less than an ENTIRE campy gruppo. Crank substitutions are NOT permitted. There is, however, a case by case exception for SRAM Red, but ONLY due to sponsorship stipulations, or unavailability of Campagnolo components due to international trade disputes. (5 p eftersom det är jävligt viktigt)

DSC_0430

Med en i stort sett komplett Shimano 105-grupp (bortsett från att den är bakväxelpimpad med en Ultegra) borde jag ju per automatik vara diskad… Men eftersom det är jag som gör testet så får jag fortsätta.

   31. Gearing shall be restricted to a titanium Campy Record 11-23 cassette with a ABSOLUTE MINIMUM of 42-53 up front. One must never be seen pedaling at a cadence greater than 90 rpm in order not to detract from one’s calm/smooth factor, or “Suplesse.” The use of 25-toothed cog is acceptable for severely mountainous training situations. (1 p för rätt utväxling fram, 1 p för rätt utväxling bak)

Eftersom det satt ett compactvevparti på så ryker jag ju på det, och bak sitter där fan ta mig 11-28… Man kan ju tro att jag är klen (och då har man antagligen helt rätt).

  32. ALL BIKES shall feature personalized nameplates next to one’s home country’s flag, located on the top-tube within ten (10) cm. of the seat-tube ON THE DRIVE SIDE ONLY. (1 p om man klarar alla kriterier, -1 p om namnskylten sitter fel)

Jag har en skylt på g som jag bara inte satt på än, så jag ger mig själv 1 p här.

 33. Pedals MUST be either Look or Time. No other pedals are to be considered. As always, ANY form of Shimano product is STRICTLY FORBIDDEN. (1 p)

Jadå!! Look it is!! 1 p

 41. Naked black ALL CARBON water bottle cages (manufactured by ELITE CAGES) shall be used on ALL BIKES. Exceptions include:

i) Special edition 24k gold cages, acceptable in certain cases such as photo shoots, prologues or where colour coordination dictates (e.g. gold cage with Olympic gold/white team kit). (1 p)

Det är visserligen färgmatchade Elite-hållare som sitter på, men inte är de gjorda i varken kolfiber eller guld…

   60. The Euro Cyclist shall never ride deep carbon wheels with aluminum braking surfaces, with the exceptions of Mavic wheels and the Ghibli disc. Aluminum braking surfaces detract from the seamless transition of black carbon to black tire that makes the Euro cyclist look so devilish upon his race wheels. Deep carbon wheels shall have prominent decals upon them UNLESS they originate from Carbonsports in Germany. (1 p)

Turligt nog kör jag ju på Mavic Cosmic Carbone-hjul, så ett poäng här!

Max: 24 p

Min poäng: 11 p

DSC_0434 (1)

Under 50 % är sällan godkänt, och är det inte heller i detta fallet, så tyvärr klarade cykeln inte Euro-testet. Jag ser det dock som att den har mycket utvecklingspotential!

Oavsett om min nya hoj är Euro eller inte så tycker jag att den är djävulskt snygg och sjukt skön att köra, det räcker långt för mig. I sann landsvägsanda har jag återupptagit mitt Strava-konto och jag tippar på att jag kommer redovisa många landsvägsmil där framöver.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.